Розробки уроків з хімії

Розробки уроків з хімії

Хімія  7  клас

Мета:розширити  знання  про  фізичні  явища, ознайомити  з  поняттями  «хімічні явища», «хімічні  реакції», дотримуючись  правил  техніки  безпеки  та здоров»язберігаючих  технологій  дати  уявлення  про ознаки  й  умови  перебігу хімічних  реакцій; розвивати  логічне  мислення, уміння  аналізувати, робити висновки; виховувати  вміння  працювати  в  групах, толерантність, допитливість, самостійність, здатність  висловлювати  свою  думку, слухати  інших.
Тип  уроку:  урок – тренінг.
Форми  і  методи  роботи: робота  в  групах, робота  в  парах, само – та взаємоперевірка, ігри, методи інтерактивних  технологій.
Девіз  уроку:  Знання  збираються  по  краплині, як  вода  в  долоні.
                                    Українське  прислів»я.
Хід  тренінгу.
І. Вступна  частина
1.      Привітання
-          Доброго  дня, мої  друзі!  Мені  принесе  велике  задоволення спілкування  з  вами.  Я  бачу, ви  дуже  хвилюєтеся, тому  для  зняття емоційного  напруження  пропоную    вправу.
2.      Створення  позитивного  настрою.
Порівнялись, підтягнулись,
Одне  одному  всміхнулись,
На  урок  старанність  не  забудьте  взяти.
А  тепер ,  шановні  мої  друзі,
Тихесенько  присядьте.
3  . Повторення  правил  роботи.
Для  того, щоб  наше  заняття  було  цікавим, а  головне, щоб  кожен  із  нас почувався  зручно  і  комфортно, нам  необхідно  також  повторити  правила роботи.
-          Не  перебивати!
-          Не  критикувати, бути  тактовним.
-          Уміти  слухати, говорити  по одному.
-          Кожен  має  право  голосу.
-          Поважати  думку  кожного.
А  яких  правил  необхідно  дотримуватись  в  кабінеті  хімії?( відповіді  учнів)
4.      Вправа « знайомство».
А  зараз  ми  з  вами  познайомимося.   Але  наше  знайомство  буде незвичайним.  Назвіть  своє  ім» я  та  проведіть  асоціацію  з  певним хімічним  елементом, поясніть  чому  ви  зробили  цей  вибір.  Почну  з  себе.  Моє  ім» я  -Ніна.  Натрій, активний  метал, корисний  для  здоров»я  людини.
5.      Повідомлення  теми  заняття.   Гра  «Дешифрувальник»
Фізичнінактадорхімічнітрапявища.
Отже, тема  нашого  заняття – фізичні  та  хімічні  явища.
6.       Вправа  «Очікування».
-          Чого  ви  чекаєте  від  сьогоднішнього  уроку?
-          Я  дізнаюся…
-          Після  уроку  я  зможу…
-          Знатиму  сам  і  поясню  друзям…
-          Сподіваюся…
-          А  я  очікую  від  вас, що  ви  будете:
З – задоволеними,
Д – допитливими,
О – оптимістами,
Р – рішучими,
О- обізнаними,
В – винахідливими,
Я – яскравими.
ІІ. Основна  частина.
1.      Актуалізація  опорних  знань. На  попередніх  уроках  ми  вивчили  тему «Валентність  хімічних  елементів».
Графічний  диктант  «Що  я  знаю  про  валентність».
Правильні  твердження  позначають  «+», а  неправильні – «-  «.  Учні перевіряють  зошит  сусіда  по  парті  самостійно( робота  в  парах  зі взаємоперевіркою)
1. Валентність — це загальна властивість атомів.
 2.3а одиницю валентності було взято валент­ність атома Карбону.
3. Найвище значення валентності хімічних еле­ментів дорівнює 8.
4. Всі хімічні елементи мають змінну валент­ність.
5. Максимальне значення валентності елемента збігається з номером групи періодичної систе­ми, у якій він розміщений. Винятки — Нітро­ген, Оксиген, Флуор.
6. Значення валентності неметалічного елемента у сполуці з Гідрогеном або металічним елемен­том дорівнює різниці між числом 8 і номером відповідної групи.
7. У формулах бінарних сполук символ металіч­ного елемента записують першим.
8. Символ Оксигену у формулах бінарних спо­лук записують другим, за винятком сполуки з Флуором.
9. Валентність Оксигену в сполуках із металами дорівнює III.
10. Сумарна валентність усіх атомів одного еле­мента дорівнює сумарній валентності всіх ато­мів іншого елемента.
11. Валентність Магнію у сполуках дорівнює І.
12. Валентність характеризує здатність атомів хі­мічно взаємодіяти один з одним.
 Відповідь:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
4-
-
+
-
+
+
+
+
-
+
-
+
Оцінювання: кількість правильних відповідей поділити на 4
 Максимальна кількість балів— 3
2.      Мотивація  навчальної  діяльності.
Об»єднайтесь  у  групи, за  валентністю  алюмінію.   Виконайте  завдання .Визначити  масову  частку  С  в  сполуці  СО2  (перша  група), Li  в  сполуці  Li2О(  друга  група)  та  О  в  сполуці  НО.
Учитель. Розповідають, що англієць Б. Хенней заповнював залізні трубки сумішшю гасу, кісткової олії й металевого літію. Потім трубки заварював, нагрівав упродовж 14 годин і різко охолоджував у крижаній воді. В одній з уцілілих трубок було виявлено 12 закопчених кристалів. Понад 60 років, усіма забуті, проле­жали вони у Британському музеї, поки 1943 р. з допомогою рентгеноструктурного аналізу не було доведено, що 11 із них — алмази. І досі ці перші штучні алмази зберігаються у Британ­ському музеї.
З олії та літію — алмази? Що це? Про що йдеться? Відповідь на це запитання ми маємо дати наприкінці уроку з теми «Фізичні та хімічні явища».
Учитель. Стародавні філософи стверджува­ли: «Все тече, все змінюється». І насправді, на­роджуються люди, ростуть дерева, радують око
квіти, світить Сонце, течуть річки, співають пта­хи, іде дощ, працюють заводи, виробляючи про­дукцію для людей, тварин, рослин, дозріває хліб­на нива... Постійно навколо нас відбуваються змі­ни, які ми називаємо явищами.
І сьогодні на уроці ми маємо ретельно досліди­ти цю хімічну сторінку й відповісти на низку за­питань:
♦   Які бувають явища?
♦   Як їх відрізнити?
♦   Які ознаки супроводжують явища?
♦   Для чого треба знати умови виникнення й пе­ребігу явищ?
3.       Вивчення  матеріалу
Дослід  1.  Наллємо  в  колбу  води  й  нагріватимемо  її;  згодом  вода  закипить  та почне  випаровуватися. Якщо  над  парою  поставити  холодне  скло, то  через деякий  час  на  його  поверхні  з»являться  краплі  води.
Запитання  класу.
З  водою  відбулися  зміни? Які?(нагрівання, випаровування, конденсація)
Чи  перетворилася  вода  в  разі  цих  зиін  на  іншу  речовину?
Яке  явище  ми  дослідили? (фізичне)
(Прочитати  визначення  в  підручнику  та  записати  в  зошит).
Дослід  2.Нагріємо  в  пробірці  речовину  блакитного  кольору( купрум ІІ гідроксид). під  впливом  нагрівання  речовина  розкладається  на  дві  нові - купрум (ІІ)  оксид – осад  чорного  кольору  - і  воду.
Запитання  класу
Чи  відбулися  зміни  з  речовиною?. Які?
Чи  з»явилися  нові  речовини?
Яке  явище  ми  дослідили?( хімічне)
(Прочитати  визначення  в  підручнику  та  записати  в  зошит).

4.      Фізкультхвилинка.
Фізкультхвилинка  сприяє  зміцненню  здоров»я  та має  ще  виховне  значення, адже  розкриває  важливість  хімії  як  науки  для  всіх  сфер  життя.
Учитель.  Що, стомилися? Тож  хвилинку  відведемо  для  відпочинку. Встаньте.
Широко  руки  хімія  простягає ( руки  в  сторони).
В  усі  сфери  життя  заглядає( колові  рухи  руками):
-          У  медицину – раз (присідання)4
-          У  побут – два( присідання);
-          У  господарство – три ( присідання).
Вправи  знову  почали.
Будівельник, енергетик, металург(почергове  відведення  прямих рук  назад)-
Усі  без  неї  як  без  рук ( руки  в  сторони).
Уперед  крокує  наука  ця ( крокувати  на  місці)
Їй  не  бачити  кінця( крокування  на  місці)
Продовжимо  ми  працювати,
Щоб  науку  цю  вивчати( учні  сідають  за  парти).
ІІІ. Заключна  частина
1.      Первинна перевірка  засвоєння  та  закріплення  знань.
 Вправа  «Третій  зайвий»
1.      Мчить  автомобіль, іржавіє  залізо, співає  соловейко.
2.      Горить  спирт, утворюється  іній, скисає  молоко.
3.      Горить  ліхтарик, горять  дрова, розчиняється  цукор  у  воді.
2.Учитель. Щоби закріпити ті знання, які ви отримали, провівши дослідження, пропоную зі­грати у гру «Уважний хімік». Я називатиму яви­ща, а ви маєте сказати, до якого виду вони нале­жать (фізичних чи хімічних), користуючись слов­ником хімічних термінів:
•   вода замерзає;
•   калюжі висихають;
•   залізо іржавіє у вологому повітрі;
•   сіль розчинилася у воді;
•   свічка горить;
•   сірку змішали із залізними ошурками;
•   магніт притягує залізні предмети;
•   гасіння питної соди оцтом;
•   молоко скисає;
•   сніг розтанув;
•   у чайнику утворився накип;
•   почорніння срібних виробів;
•   утворення інею;
•   зі скла виготовляють пляшки, банки, інший посуд;
•   парафін плавиться;
•   змішування холодної й гарячої води;
•   спалюють дрова;
•   розчин фільтрують;
•   утворення туману;
•   шматочок цукру розтирають товкачиком;
•   спалили папір;
•   восени листя жовкне.   
4.      Рефлексія
1.      Що  спільного  між  фізичними    та  хімічними  явищами?
2.      Чим  хімічні  явища  відрізняються  від  фізичних?
5.      Домашнє  завдання.
6.      Підсумки  уроку
o   На  уроці  ми  дізнались…
o   Мені  найбільше  сподобалось…
o   Урок  важливий  тим, що…





Урок хімії у 8 класі
Мета уроку : з’ясувати хімічні властивості кислот, пояснити використання індикаторів для визначення кислотного середовища, продовжити знайомити учнів з електрохімічним рядом напруг металів та його використанням під час складання рівнянь реакцій, в яких беруть участь метали, з’ясувати зміст реакції обміну, продовжити роботу над закріпленням правил техніки безпеки під час роботи з кислотами;  розвивати образне мислення, пам'ять, увагу, формувати умінняекспериментувати, спостерігати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідковізв'язки. Виховувати екологічне мислення, відповідальність за свої вчинки і їх наслідки, культуру мови, толерантність, компетентне відношення до свого здоров'я. Формувати   освітні  та  діяльнісні компетентності.
Тип  уроку: засвоєння нових знань і формування практичних умінь та навичок.
Методи  і  форми  роботи: бесіда,  розповідь, демонстрації, робота  в  парах
Девіз уроку:
«Просто знати – це ще не все, знання потрібно      використовувати».
(Й. В. Гете).(слайд  1)
 Обладнання та реактиви:   Мультимедійна  дошка, комп»ютер, презентація, підручник, роздатковий  матеріал, таблиці: витискувальний  ряд.
Структура уроку
1.   Організаційний момент. 2 хв 
2.   Перевірка домашнього завдання. 10 хв 
3.   Мотивація навчальної діяльності. 5 хв
4.   Вивчення нового матеріалу. 20-25 хв
5.   Закріплення знань. 10 хв
6.   Домашнє завдання. 2 хв
7.Рефлексія. 2 хв 

Хід уроку 
І.Організаційний етап.
1.   Створення позитивного  настрою
Учитель: Доброго дня діти. Погляньмо один на одного, посміхнімося. Я , бажаю вам гарного настрою та успіхів на сьогоднішньому уроці. Чекаю від вас плідної праці. А працювати на сьогоднішньому уроці ми будемо під таким девізом : «Єдиний шлях, що веде до знання –це діяльність» (Слайд 2)
II.  Актуалізація опорних знань.
1.«Хто швидше» (робота в парах)
Скласти формули кислот із запропонованих символів (слайд 3).
н
н2
СІ
Н
Н
S04
н2
N03
н
н2
С03
н2
S
Н3
Р04          
  н
Вг
н
S03
Н
I
н     F
Самоперевірка. Відповіді НС1, Н2S04, НN03, Н2С03, Н2S, Н3Р04, НВг, Н2S03, НІ, НF(Слайд 4)
2.Хімічний диктант на знання формул кислот.
1)Флуоридна кислота               2) Карбонатна к-та       3) Сульфідна к-та
4) Силікатна к-та                       5)Ортофосфатна к-та     6) Хлоридна к-та
7) Сульфітна к-та                   8) Метафосфатна к-та       9) Сульфатна к-та
10) Нітратна к-та
Робимо взаємоперевірку. Правильні відповіді висвітлені на комп’ютері(Слайд 5)
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

1).Кислое  яблоко, кислый  лимон,
Кислый  щавель  и  кислый  бульон.
Кислый  прекислый  клюквенный  сок.
Кислый  в  желудке  желудочный  сок.
Кислый  язык  во  рту  у  меня
От  кислоты  со  вчерашнего дня.
1.     Що     спільного      між      лимоном,      томатом,     квашеною      капустою,      щавлем    та     кефіром? (Бесіда  з  учнями)
2.     Чому     від     кропиви     виникає     подразнення     шкіри?
3.     Чому     чай      після      додавання     лимону      світлішає?(слайд 6)

4.В  ряду  формул  речовин  визначити  формули  кислот, та  скласти ключове  слово:
2).CO2:  HCL: Fe2O3:  H2O: NaOH:  H2SO4: H2S:  O2:HNO3: H3PO4:CaO: MgO :H2SiO3: SO2:HBr
     І       К          Б        Н         Е           И        С     Р     Л          О       М       Д          Т       Ж     А
(КИСЛОТА)  (Слайд 7)
3).Оголошення  теми  та  мети   уроку.  На початку уроку я хочу прочитати вам уривок з твору Л.Керрона «Аліса в країні чудес» : За кілька кроків від неї сидів на гілці Чеширський кіт. Скажіть , будь ласка, куди мені звідси йти. –А куди ти хочеш потрапити.-спитав у відповідь кіт. Мені все одно…- говорила Аліса. Тобі все одно куди йти, зауважив кіт.(Слайд  8)

Питання до класу. Що хоче сказати цим кіт Алісі та навіщо я прочитала ці слова на самому початку уроку.

Відповіді учнів : потрібно знати чітко свою мету і потім прямувати до неї.

2.  Очікувані  результати.
Вчитель: Ви діти  ХХІ   століття. Сучасне  життя  вимагає  компетентних спеціалістів  у  всіх  сферах  . Щоб  бути  сучасним  компетентним  спеціалістом, потрібно   перед  собою ставити чітко мету   і  йти  до  неї долаючи  всі  труднощі.
Яку  мету  ви    ставите  перед  собою   на  цьому  уроці.?  Чого  ви  чекаєте від  уроку? (учні  визначають  мету  уроку)
Сьогодні на уроці ми будемо розвивати  компетентності спостерігати та робити висновки. Ці вміння потрібні в житті кожної людини. Після уроку ви повинні знати з якими речовинами взаємодіють кислоти, які реакції належать до реакцій обміну, заміщення; уміти ілюструвати хімічні властивості кислот; уміти користуватися рядом активності; розв’язувати розрахункові задачі. 
VI. Вивчення нового матеріалу
1.Поширення  кислот  в  природі.

У     лимонах     і     грейпфрутах     міститься      лимонна     кислота,     у     щавлі     —     щавлева,     у     яблуках     —     яблучна,     а     в     оцті,     що     утворюється     при      бродінні     виноградного     або      яблучного      соку,      —     оцтова.      Все     це     приклади      органічних    кислот.      Серед      кислот     є     й     неорганічні      речовини.
   Більшість кислот за звичайних умов — кислі, добре розчинні у воді рідини. Однак серед них є і тверді речовини, наприклад фос­фатна кислота, а також нерозчинні у воді, зокрема силікатна кис­лота. Запах у кислот також різний. Хлоридна кислота має задуш­ливий запах, сульфідна — дуже неприємний, а сульфатна кислота взагалі ніяк не пахне.
Це цікаво знати:  (слайд 9)
ü  Сульфідна кислота H2S є у вулканічних газах і у водах мінеральних джерел.
ü  Хлоридна кислота НСl входить до складу шлункового соку.
ü  Карбонатна кислота Н2С0— до складу природних мінеральних вод (Боржомі, Нарзан, Миргородська).
ü  Нітратна HN03 і сульфітна H2S03 кислоти трапляються в дощовій воді («кислотні дощі»). 
Індивідуальна  робота. Роздатковий  матеріал (карточки).
  «Відгадай мене»
1. Які кислоти широко використовуються в побуті (лимонна, оцтова), в засобах побутової хімії (хлоридна)?
2. Які кислоти входять до складу «царської горілки»? (хлоридна, нітратна).
3. Яку кислоту містить шлунковий сік? (хлоридну).
4. Яка кислота роз’їдає скло? (фторидна).
5. Яку кислоту ( тверду за звичайних умов ) додають до напоїв для створення кислого смаку? (ортофосфатну).
6. Яка кислота входить до складу отрути мурах і інших жалючих комах, а також міститься у пекучих волосках кропиви? (мурашина).
7. Яка кислота утворюється під час грози, поповнює запаси азоту в грунті? (нітратна).
8. В яких плодах і рослинах які містяться кислоти:  яблука – яблучна,
лимони – лимонна,  щавель – щавлева.
9. Чому молоко скисається, а квашені овочі – огірки, помідори, капуста – стають кислими на смак? (молочна).(слайд 10)
Судячи з цього всього, ми з вами довели, що кислоти зустрічаються в природі, містяться в живих організмах, ми їх вживаємо в їжу, використовуємо в побуті. Тому дуже важливо знати якомога більше про кислоти і правильно з ними поводитися.
Ось цим ми займемося сьогодні на уроці.
2.Фізичні властивості кислот
Вчитель:  Які  ви  знаєте  фізичні  властивості  речовин?   (бесіда  з учнями)
(слайд 11)
а) за агрегатним станом:
·      тверді      H3POH2SiO3
·      рідкі        H2SO4
·      гази         H2SHClHBr, а в розчинах – кислоти-рідини
·      існують лише у водних розчинах   H2СO,  H2SO3
б) за розчинністю у воді (слайд 12)

кислоти

неле ткі
H2SO4
H2SiO3
H3PO4

леткі
H2S ↑
HCl ↑
HNO

розчинні
H2SO4
H2S
HNO3
нерозчинні
H2SiO
Після демонстрації слайдів та коментаря вчителя учні роблять записи в робочих зошитах:
Колір:              безбарвні
Смак:               кислі
Густина:           ρ>1
Розчинність:    добре, крім H2SiO3
Розгадай кросворд, дописуючи назви кислот.
                                          1
К
                                  2            
И
3
С
                          4
Л
                          5
О
6
Т
          7
А

1) Назва кислоти, яку ми п’ємо.
2) Назва кислоти, яка не розчиняється у воді.
3) Назва кислоти, яка за агрегатним станом тверда.
4) Назва кислоти, формула якої H2SO4.
5) Назва кислоти, яка міститься у шлунку.
6) Назва кислоти, яка містить кислотний залишок SO3.
7) Назва кислоти, формула якої HNO3.
(Самоперевірка, слайд 13)
Вчитель: Ми ознайомились  з  фізичними  властивостями  кислот, а  зараз   приступимо  до  вивчення хімічних властивостей кислот». Але для початку вивчимо з вами правила техніки безпеки при роботі з кислотами. На ваших столах лежить інструкція з правил техніки безпеки при роботі з кислотами. Ознайомимось з нею. 

Ми  серйозне  товариство
І  не  виглядаєм  кисло:
У  залізі  дірку  вмить
Зробим – треба  лиш  полить.
Вчора  двієчник  Бориско
На  сорочку  нас  набризкав,
А  тоді  забувши  втому,
У  лахмітті  біг  додому.
        Запобіжні заходи під час роботи з кислотами. Кислоти — дуже їдкі речовини, тому під час роботи з ними потрібно бути обереж­ними. Краплі кислоти можуть спричинити хімічний опік шкіри, зруйнувати одяг і папір. Особливо небезпечні сульфатна, нітрат­на і хлоридна кислоти. Вони  роз»їдають  папір, деревину, тканини. Під час роботи з кислотами користуються гумовими рукавицями й окулярами, щоб захистити руки та очі від опіків. Якщо через необережність кислота потрапила на шкіру або в очі, то її потрібно змити великою кількістю води.
     Деякі хімічні реакції кислот супроводжуються бурхливим ви­діленням газів. Вони можуть спричинити різкий викид вмісту по­суду, у якому проводять хімічну реакцію, а інколи й вибух. Щоб запобігти цьому, необхідно використовувати малі об'єми кислоти (2—3 мл) і виконувати досліди в невеликих пробірках.(Слайд 14).
 Вручити  дітям  інструкції – пам»ятки.
1.   Будьте максимально обережні, виконуючи роботу.
2.   Виконуйте лише ті досліди, які описані в інструкції
3.   Під час роботи з кислотами бережи очі. У разі потрапляння кислоти на руки слід негайно змити її великою кількістю води та обробити уражене місце натрій гідроген карбонатом.
4.   Уважно  читайте  етикетку  на  банці  з  речовиною, яку  берете  для досліду.
5.   Відкривши  банку, не  кладіть  пробку  на  лабораторний  стіл, а поставте  її.
6.   Наливаючи  рідину, посудину  з  реактивом  беріть так, щоб етикетка  була  направлена  в  бік  долоні, знімайте  краплю  з  краю  шийки, інакше рідина  стікатиме  по  склу, псуватиме  етикетку  й  може пошкодити  шкіру  рук.
7.   Нагріваючи кислоти, користуйся тримачем, стежте, щоб стінки пробірки над рідиною не перегрілися, а рівномірно прогрівалася вся пробірка.
8.Не зазирайте в пробірку, в якій нагрівається рідина і не нахиляйся над посудиною, в яку наливають будь – яку рідину, тому, що найдрібніші краплі можуть потрапити в очі.
9.Посудину, з  якої  взяли  реактив, відразу  ж  закрийте  й  поставте  на місце.
10.Розбавляючи кислоту, її слід лити тонкою цівкою у воду.
(Сначала  вода, потом  кислота,
Иначе  случится  большая  беда!)
11.У  разі  потрапляння  кислоти  на  руки  або  обличчя  шкіру  необхідно промити  водою, а  потім  3  %  розчином  соди.
Хімічні властивості кислот. Кислоти беруть участь у численних хімічних перетвореннях, але ми розглянемо тільки деякі з них.
1. Кислоти взаємодіють з індикаторами (речовинами-розпізнавачами). Відомо кілька десятків таких речовин, але ми, в основ­ному, будемо використовувати лише три: лакмус, фенолфталеїн і метиловий оранжевий (метилоранж). Під час досліджень застосо­вують не самі індикатори, а їх розчини: безбарвний спиртовий — фенолфталеїну, фіолетовий спиртовий — лакмусу і оранжевий водний — метилоранжу.
Коли до кислоти додати лакмус, то колір цього індикатора змінюється з фіолетового на рожевий, метилоранжу — з оранжевого  на  червоний, забарвлення фенолфталеїну  не  змінюється. (Слайд 15)
Вчитель: а тепер почнемо наше знайомство з індикаторами., під  час  виконання лабораторного  досліду. Індикатори  можна  використовувати  і  в  побуті, для визначення  оцтової  та  лимонної  кислот. ( демонстрація  досліду – універсальний  індикатор та  метилоранж)
 Переглянемо дослід. ( перегляд  відео)

Индикатор — лакмус синий — Поспорил как-то с кислотой, От гнева покраснел так сильно, Что потерял цвет синий свой.
*   *   *
Метиловий оранжевый Ну просто как хамелеон: Имеет в кислоте цвет розовый, А в щелочи желтеет он.
*   *   *
Фенолфталеин бесцветный Хотел иметь красивый цвет. Просил об зтом кислоту он, бедный, Но кислота сказала строго: «Нет!»

Вчитель: чому колір розчину в першій пробірці змінився, а в другій ні. Це, що чаклунство.

Учень: я думаю , що колір пробірки змінився тому, що в цьому допоміг індикатор.

Вчитель:

Це вам не чаклунство

В цьому загадки немає

Індикатор – чарівник

Що змінює колір.

Вчитель: Так що таке індикатори?  Робота  з  підручником.

Учень: це речовини, які змінюють своє забарвлення під дією кислот або лугів.(Таблиця  на    форзаці)

ВчительВластивості  кислотно – основних  індикаторів  притаманні багатьом  природним  сполукам, що  містяться  в  живих  організмах, переважно  в рослинах. Різнобарв»я кольорів  квіток  багатьох  рослин  зумовлене  саме наявністю  речовин, які  називаються  антоціанами, у  клітинному  соку . Наприклад, один  із  представників  цієї  групи органічних  речовин – ціанідин зумовлює  забарвлення пелюсток  квітів  волошки  синьої  та  маку  - самосійки. На  логічне  запитання:Як  може  одна  і  та сама  речовина    забарвлювати  квіти в  різний  колір?  Є  проста  і  логічна  відповідь:  Клітинний  сік  волошки  має слабо лужну  реакцію, клітинний  сік  пелюсток  маку – кислу.( слайд 16)

Здоров»язбережувальна  хвилинка.  Як за допомогою індикаторного папірця визначити, чи свіже м'ясо? (свіжий м'ясний сік має слабо кислу реакцію; якщо реакція нейтральна або лужна, краще обрати продукт у іншого продавця).(слайд17)
Фізкульт-хвилинка Ми кислоти зараз вчили

І ми трішечки втомились.

Треба пальці розім'яти

Руки вгору підійняти.

Обернутися довколу, 

Посміхнутися навколо

Потягнутись, розвернутись

У долоні зробим «хлоп»

І знову сядем за урок!
Вчитель: продовжуємо наше знайомство з хімічними властивостями кислот.Переглянемо другий дослід. Але пам’ятаємо  про правила техніки безпеки , ви дотримуватись їх повинні чітко, щоб потім не стало вам дуже гірко. Кислоти з речовинами, ви змішуйте уміло, робіть все це упевнено, грамотно і сміло.
(Фрагмент  відео  №2)
1.   Кислоти взаємодіють з металами.  (слайд 18)Переглянемо  дослід, де є чотири пробірки хлоридної кислоти : в першу додали  магній, а  в другу — цинк, а в  третю - мідь Спостерігаємо, що в першій пробірці реакція відбувається бурх­ливо, а в другій дещо повільніше. При цьому атоми Цинку й Алю­мінію заміщують Гідроген у кислоті й сполучаються з кислотним залишком за валентністю:
2.   (Робота  біля  дошки)
Zn + 2НС1 =ZnС12      + Н2;
Mg + 2НС1=    MgС12    +Н2.
Вчитель:Які  типи  хімічних  реакцій  ви  вже  знаєте?  Чи  схожі  ці  рівняння реакцій, на  ті, що  ви  вивчали  раніше?Які реакції називають реакціями заміщення.(робота  з  підручником)

Учень: реакція між простою та складною речовиною, за яких атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів складної речовини.

Вчитель: запишемо рівняння реакції
2
Al +3 H2SO4 = Al2(SO4 )3+3 H2
Вчитель: що ви помітили переглядаючи цей дослід.

Учень : а ось я помітив, що магній енергійно взаємодіє з кислотою.

Другий учень: а ось я помітила, що цинк взаємодіє повільно.

Третій учень: а ось я помітив, що мідь зовсім не реагує з кислотою.

Вчитель: а як ви гадаєте, можна визначити чи буде відбуватися реакція між металом і розчином кислоти не проводячи дослідів.

Учень: я вважаю , що ні. Потрібно завжди проводити досліди.

Вчитель: це можна зробити за допомогою ряду активності металів, який склав російський учений Микола Бекетов. ( слайд  19)

Кислоти, щоб ви знали,

Обожнюють метали.

Але не всі, а тільки ті, що доступні кислоті.

Сам Бекетов, говорять , розмістив метали в ряд.

Гідроген стоїть між ними,

Чуть подалі середини,

З металами, що до гідрогену і реагують кислоти.

А відповідь , що утвориться врезультаті знаю наперед

Сіль і чистий гідроген,

Іде реакція, іде сіяє –по типу заміщення.

Вчитель: показує ряд активності металів. Скажіть будь ласка , який виновок можна зробити провівши цей дослід.
HCl+Cu=

Учень: те , що розчини кислот реагують з металами, які стоять у ряді активності до гідрогену.Але не всі метали реагують з кислотами. Так, коли до хлорид­ної кислоти додати мідь, реакція не відбудеться.
 Вчитель: Металів існує багато. Тому щоб не запам'ятовувати, які з них заміщують Гідро­ген у кислотах, а які — ні, користуються витискувальним рядом: витискувальний ряд металів (ряд напруг металів): Lі, К, Ва, Са, Nа, Мg, А1, Ве,Zn, Сг, Fе, Со, Nі, Sn, РЬ, Н, Си, Нg, Аg, Рt, Аи.  (Робота  з  таблицею)
У цьому ряді метали розміщені в порядку зменшення їх хімічної активності. Найактивніший — літій, далі йдуть калій, барій, натрій і т.д. до найпасивнішого — золота. Якщо за допомогою витискувального ряду порівняти активність алюмінію, цинку і міді, то на першому місці опиниться алюміній, а на останньому — мідь. У цьому ми мали нагоду переконатися, проводячи дослід.
Метали, розміщені до Гідрогену у витискувальному ряді, більш активні, ніж цей елемент, тому вони витісняють його з кислот, а ті, що розміщені після Гідрогену, не витісняють.
3.   Кислоти взаємодіють з оксидами металів.  (слайд 20)Так, коли до хло­ридної кислоти додати чорний порошок СиО і нагріти, то розчин стає зелено-блакитним /
CuO+2HCL=CuCl2+H2O(перегляд  відео)
Ви  вже  знайомі з  реакціями  сполучення, розкладу  і  заміщення. Взаємодія  кислот  з  оксидами  металів  належить  до  четвертого  виду перетворень – реакції  обміну.
Робота  з  підручником.
   Реакції, під час  яких  речовини обмінюються  своїми  складовими частинами, називаються  реакціями  обміну.
Вчитель: що ви помітили?

Учень: я помітив, що появилося зеленувато-блакитне забарвлення.

Вчитель: з оксидами металів у кислоти проблем менше. Отримуємо завжди сіль і воду, а тип реакції між ними – обміну. Давайте запишемо рівняння реакції.

H2SO4+CaOCaSO4 + H2O
Здоров»язбережувальна  хвилинка. Чому місце укусу мурашки рекомендують змазати нашатирним спиртом? (Нашатирний спирт це луг, а отже нейтралізує кислоту, тому біль проходить).
У. Закріплення

Вчитель: молодці. Еккерман говорив : « Урешті решт від набутих знань в пам’яті у нас залишається тільки те, що ми застосували на практиці.» Тому свої знання я пропоную вам реалізувати під час розв’язування задачі.

Задача  ( слайд  21)

До 160 грам купрум (ІІ) оксиду додали хлоридну кислоту. Яка маса води утворилася.

Вчитель: молодці. А тепер проведемо гру « Сапер» Потрібно закрити ті реакції , в результаті яких утворюється водень. При цьому потрібно звернутися до витиску вального ряду.

Гра « Сапер»   (  3  учні  працюють  біля  дошки)  (слайд  22)

1 Н2SO4 + Mg = MgSO4 +H2

2 Ва + Н2SO4 =

3 Na +HCL =

4 Ca +HCL =

5 Cu + HCL =

6 Mg+ H3РО4 =

7 Zn + H3РО4 =

Рефлексія. 
Що нового  ви  дізналися  на  уроці?
Оцініть  свою  діяльність  на  уроці.
Ваші  побажання  всім  присутнім.
Виставлення оцінок за урок.

УІ.Домашнє завдання. Опрацювати параграф 9. Сторінка 61 вправа 3, 5

Підготувати повідомлення на тему : « Застосування кислот в сільському господарстві». (слайд 23)

Вчитель: природа частиною якої є кислоти, оточує нас загадками і спроба розкрити їх належить до найбільшої радості життя. Людина народилася на світ, щоб творити, щоб залишити в житті добрий слід. І розв’язати всі важкі задачі. Людина народилася на світ. Для чого. Шукайте свою відповідь. 

Допобачення. Дякую за урок.



Мета: Ознайомити учнів зі складом середніх солей й фізичними властивостями; формувати компетентність складання формул солей за їхніми назвами. Розвивати пізнавальний інтерес. Виховувати творчий підхід до навчання, комунікативну  компетентність  та  вміння  працювати  в  колективі.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Методи та прийоми: бесіда, гра, групова робота, індивідуальна робота демонстрація, 
Обладнання: дидактичний матеріал, роздатковий матеріал, підручник.
Реактиви: хімічні стакани, зразки солей, вода.

Знання лише тоді знання, коли воно набуте
зусиллям думки,
а не лише пам’яттю
                                                                                                            Л. Толстой
І.Організація початку уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Ми з вами на  попередніх уроках знайомилися з багатьма  речовинами, багато  з  яких  є небезпечними . Хто пригадає основні класи неорганічних речовин?
Мозковий штурм:
Що таке номенклатура?
Хто пригадає, що таке оксиди?
Як називають оксиди?
Як класифікуються оксиди?
Які оксиди називаються кислотними? Наведіть приклади.
Які оксиди називаються основними? Наведіть приклади.
Хто пригадає, що таке кислоти?
Як класифікуються кислоти?
Які кислоти називаються оксигеновмісні, безоксигенові? Наведіть приклади.
Які кислоти називаються одноосновними, багатоосновними? Наведіть приклади.
Хто пригадає, що таке гідроксиди?
Як називають гідроксиди?
Як класифікуються гідроксиди?
Наведіть приклади лугів.
Наведіть приклади нерозчинних основ.
ІІІ.Мотивація навчального процесу.
   Ви вже другий рік подорожуєте по надзвичайній країні Хімії. І кожного разу, на кожному уроці,  виявляється, що ми знаємо з вами так мало .Як Сократ сказав: «Я знаю, що нічого не знаю!», бо кожний раз ми пізнаємо щось нове, зустрічаємо та знайомимося з новими мешканцями цієї казкової країни.
1)  Хімічний диктант. Слайд
Виписати окремо формули оксидів, кислот, основ та дайте їм назви.
Які  речовини    ми  з  вами  залишили  без  назви?  Солі! Ключове  слово - сіль, тому  тема  нашого  уроку…
Слайд. Хліб  та  сіль  на  вишитому  рушнику.
  Слайд  .  Приказки  та  прислів»я  про  хліб  та  сіль.
  Слайд.  Статистичні  дані  про  сіль  в  організмі  людини. Задача.
2) Довідка. (слайди)

·                  Звичайна кухонна сіль може бути сильною отрутою. З одного боку без солі неможливо прожити, а з другого, доза, яка в 10 разів перевищує звичайну, є смертельною. Летальною дозою є 3000 міліграм на 1 кг маси тіла.
·                  У країнах з холодним кліматом необхідна денна норма солі є значно нижчою, ніж у країнах із жарким кліматом. Середня добова норма для дорослого чоловіка: 3-5 г в холодних країнах, 20 г в теплих.
·                  В магазинах сіль складається на 97% з NaCl, а решта домішки. Найчастіше використовують карбонати, йодиди, фториди. Для профілактики зубних захворювань використовують сіль з фторидами. З 50-х років додавати фториди у сіль почали в Швейцарії, а з 80-х років і у Франції, Германії для боротьби з карієсом.
·                  Систематичне вживання надлишку, в порівнянні з добовою нормою, солі призводить до підвищення кров’яного тискухвороб серця та нирок.
·                  У тілі людини до 3 кг мінеральних солей, з яких 5/6 входить до складу скелету.
·                  Кухонної солі в організмі дорослої людини – 300 грамів.
·                  Дієтичні властивості кураги головним чином обумовлені значною перевагою солей калію над солями натрію.

ІУ. Оголошення  теми  та  мети  уроку.  Цілевизначення  та  ціле покладання.
Запишіть в зошитах тему нашого уроку: Солі: їх склад та назви. Фізичні властивості солей.
Які  завдання     стоятимуть  перед  нами  на  сьогоднішньому  уроці ?
(діти  визначають  мету  уроку  та  основні  завдання)
 А тепер пропоную вам відправитись у подорож з метою розглянути фізичні властивості солей

V. Вивчення нового матеріалу.
1.Солі – складні неорганічні сполуки, що складаються з атомів металу та кислотного залишку.
2. Назви солей                        ВаСІ2 – Барій хлорид
                                                 ІІІ
                                                 FеСІ3 – Ферум (ІІІ) хлорид
- Діти виходять до дошки та називають солі.
3. За назвою скласти формулу солі:                  ІІ  ІІ
                                                 Магній сульфат МgSО4
                                                                               ІІ    І
                                                Ферум (ІІ) нітрат Fe(NO3)2
- Гра «Пасьянс»(слайд)
Учні отримують завдання та складають можливі формули солей.
Са                     Сr                 Ва
          СІ                      NО3
·         Загадка «Що знаходить в коробці?»
У ній знаходиться надзвичайна речовина. Колись її вважали милістю богів, символом миру у східних країнах. Та не така вона вже і мирна! Через неї навіть море може стати мертвим. Обійтися без неї неможливо. Металургія, кераміка, шкіряне взуття, с/г, медицина…                (Сіль)
ФІЗ.ХВИЛИНКА
4. Фізичні властивості солей . Демонстрація (NaCl, CuSO4,FeCl3)
Робота за підручником. (СТ. 80)
Пояснити як визначати розчинність солей за таблицею.
Гра «Ланцюжок»
Формули
Розчинна
Нерозчинна
Малорозчинна
КСІ
Х
а
т
АІРО4
а
І
р
СаSО4
т
н
М
FеСІ3
І
е
о
МgS
г
б
Я
VІ. Узагальнення та систематизація.
В підручнику прочитати цікаву інформацію, та корисні поради.
Знайдіть помилку  (слайд)
Алюміній карбонат                     АІ2СО3
Ферум  (ІІ) ортофосфат               Fе2РО4
Магній нітрат                               Мg(NО3)2
Калій сульфат                               К2SО3
Барій нітрит                                  ВаNO3
 Тестування  ( роздатковий  матеріал)
1. Виберіть формулу солі:
А. СаСО3; Б. НСL; В. SO3;     Г. ВаО.
2. Вкажіть назву солі, що   відповідає формулі МgSO4:
А. Магній сульфіт; Б. магній  хлорид; В. магній сульфат;Г. магній сульфід.
3. Виберіть формулу солі, що відповідає назві Натрій хлорид:
А. NаСL;   Б. КСL; В. HCL; Г. NaF.
4. Виберіть формулу розчинної солі:
А. СаСО3; Б.КСL; В.СuS; Г.ВаСО3
5. Виберіть формулу   нерозчинної солі:
А. СаСО3;Б.КСL;В.СuSО4; Г.ВаСL2
6. Виберіть солі сульфати:
А.СаСО3; Б.К2SO4;В.СuS;Г.ВаSО4
7. Установіть відповідність між  формулами речовин та класом    сполук:
А.СаСО3; 1. Оксиди
Б.НСL;     2. Кислоти
В.СuО;     3. Солі
8. Установіть відповідність між   формулами речовин та їх назвами 
А.СuСО3; 1. Калій хлорид
Б.KСL;     2. Алюміній сульфід
В.AL2S3;   3. Купрум (ІІ) карбонат
Г.ВаСL2    4. Барій хлорид

Після отримання результату кожен учень ставить «+» на полях, таким чином, оцінює свою роботу на уроці.

УІІ. Заключний контроль

1.Розв’язування задач  (слайд)
 Натрій гідроксид масою 4г про взаємодіяв з ферум (ІІ) сульфатом. Обчислити кількість речовини утвореної солі?

2. Здійснити перетворення.

Р – Р2О5 – Н3РО4 – К3РО4 – Са3(РО4)2

Після отримання результату кожен учень ставить «+» на полях, таким чином, оцінює свою роботу на уроці.
УІІІ. Рефлексія
1.Я  сьогодні  на  уроці  дізнався  про…
Я  навчився….
Мені  поки  що  не  зрозуміло…

2.Вчитель пропонує оцінити роботу на уроці за допомогою усної рефлексії:
Підрахунок «+»
ІХ. Підсумки уроку
Х. Домашнє завдання  (слайд)

§13   вчити, ст. 81 № 1-3 ,*задача.
* Задача Прекрасні перли, мармурової статуї черепашник утворені їз солі, склад якої: 40% Кальцію, 12% Карбону та 48% Оксисену. Крейда має той самий склад. Вивести формулу солі.




Урок  хімії 9 КЛАС
   
Цілі уроку: формувати знання учнів про гомологічний ряд алкенів  на прикладі етилену ; ознайомити учнів із природою кратного зв’язку, новими видами ізомерії — ізомерією положення кратного зв’язку, міжкласовою ізомерією; удосконалювати навички й уміння складати структурні формули й давати назви органічним сполукам на прикладі алкенів ; ознайомити з фізичними властивостями етилену й ацетилену; показати зв’язок їх будови та властивостей;  розвивати  логічне  мислення  і  формувати  життєві  компетенції.
Тип уроку:  урок засвоєння  нових знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Форми роботи: фронтальна робота, лабораторна робота.
Обладнання: схеми будови етилену , куле-стрижнева модель етилену ,інструктивні  картки, комп»ютер, колекція  виробів  із  пластмас.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
 II. Актуалізація опорних знань
Із букв, що відповідають правильним відповід­ям, складіть назву нової речовини, яку будемо ви­вчати на уроці.
1) Молекулярна формула метану — С2Нв
А
2) Гібридизація — процес вирівнювання фор­ми та енергії електронних орбіталей
Е
3) Метан має тетраедричну будову
Т
4) Метан та його гомологи розчиню у воді
0
5) Хлорування метану — реакція заміщення
и
6) Реакція повного окиснення метану — ендо­термічна
д
7) Хімічна активність метану висока
І
8) Вазелін — суміш твердих і рідких насиче­них вуглеводнів
Л
9) Метан — стійкий до дії кислот, лугів та окисників .
Е
10) Парафін — токсична речовина
М
11) Гомологи метану не горять
У
12) Для очищення ґрунтів від забруднення на­фтопродуктами використовують бактерії
Н
1. Перевірка домашнього завдання біля дошки — формули ізомерів гексану та їх назви
2. Фронтальна бесіда
1) Сформулюйте основні положення теорії хімічної будови.
2) Що таке гібридизація? Що відбувається з електронними орбіталями атома Карбону в процесіsp3-гібридизації?
3) Як утворюється о-зв’язок? Яка його міцність?
4) Як взаємозалежні властивості алканів з будовою їхніх молекул?
III. Мотивація  навчальної  діяльності
Скажи мені — і я забуду.
Покажи мені — / я запам'ятаю,
Дай мені діяти самому — і я навчуся.
Китайська народна мудрість
Учитель. Російський учений Б. М. Кедров гово­рив: «Будь-яка речовина — від найпростішої до най­складнішої — має три відмінні, але взаємопов'язані сторони...» Як ви гадаєте, діти, про які сторони го­ворив учений? (Склад, будова і властивості)
      Оголошення теми й мети уроку.
IV. Формування  нових  знань, умінь  і  навичок.
Складання комплексної характеристики етилену
Робота з класом
Учні встановлюють молекулярну формулу ети­лену, розв'язуючи задачу.
Задача. Вивести молекулярну формулу вугле­водню, який відповідає формулі СпН2п, відносна молекулярна маса якого дорівнює 28.
Дано:
MrnН2n)=28
СnН2n-?
Розв'язання
12n + 2n = 28;
14= 28;
n = 2.
Відповідь; молекулярна формула етилену — С2Н4.
Встановлення структурної та електронної фор­мули етилену відбувається впроцесі лабораторно­го досліду.
Лабораторний дослід. Виготовлення куле-стрижневої моделі молекули етану та етилену
Обговорення результатів роботи
1. Як сполучені між собою два атоми Карбону?
2. Чи можливе вільне обертання атомів навколо подвійного зв'язку?
3. Чи є подвійний зв'язок сумою двох одинарних зв'язків?
(Учні висувають гіпотези: так — ні.)
Дослідження фізичних властивостей етилену
•Робота в парах
Задача. Обчислити відносну густину етилену за такою речовиною:
1 — воднем, 2 — киснем, 3 — повітрям.
Розв'язання 1. Густина етилену за воднем дорівнює:
DH2(С2Н4):=М(С2Н4)\ 28 г/мольМ(Н2)   = 28 г/моль\    2 г/моль=  14
 2. Густина етилену за киснем дорівнює: DO2(C2H4)= М(С2Н4) \M (O2) = 28 г/ моль\32 г/моль  =0,875
 З „Густина етилену за повітрям дорівнює:
Dпов.(с2н4) =М(С2Н4) \ М пов.  =  28г/моль\ 29 г/моль =0,97.
Висновок: етилен у 14,разів легший за водень, трохи легший за кисень, молярна маса-етиленублизька до маси повітря.
Робота з класом       
1. Загальна характеристика ненасичених вуглеводнів
(Упродовж уроку заповнюється порівняльна схема.)
Характеристика
Алкани
Алкени
Загальна формула
CnH2n+2
CnH2n
Гомологічний ряд
CH4, C2H6, C3H8, C4H10...
C2H4, C3H6, C4H8...
— Чому гомологічний ряд алкенів  починається з вуглеводня, що містить два атоми Карбону, а не один, як в алканів?
(За загальною формулою виходять формули речовин C2H4 і C3H6, що не відповідає валентності Карбону)
Вид гібридизації атома Карбону
sp2-гібридизація: відбувається змішування однієї s- і двох р-орбіталей, а одна р-орбіталь залишається не гібридизованою
sр3-гібридизація: відбувається змішування однієї s- і двох р-орбіталей, а одна р-орбіталь залишається не гібридизованою
Види зв’язків
σ-зв’язок
σ-зв’язок
σ-зв’язок
C σ- і п-зв’язки
Довжина зв’язку
0,154 нм
0,133 нм
Кут зв’язку
109° 28'
120°
Енергія зв’язку
374,4 кДж/моль
611,1 кДж/моль
π-зв’язок — це ковалентний зв’язок, що виникає внаслідок перекривання орбіталей по обидва боки від лінії, що з’єднує центри атомів, які зв’язуються.
п-зв’язок менш міцний, ніж σ-зв’язок.
Розгляньмо моделі молекул етену й етину.
Чому рухливість атомів Карбону навколо кратного зв’язку обмежена?

Вид ізомерії
1. Ізомерія карбонового скелета
2. Ізомерія положення C  кратних зв’язків — вид ізомерії, за якого змінюється положення кратного зв’язку в головному ланцюзі
Номенклатура
1. У головному ланцюзі обов’язково має бути кратний зв’язок
2. Нумерація головного ланцюга починається з того кінця, до якого ближче кратний зв’язок
3. Положення кратного зв’язку вказується після назви вуглеводню
Суфікс у назві головного ланцюга для алкенів — -ен.
Однією з причин різноманіття органічних сполук є міжкласова ізомерія — явище існування ізомерів з різних класів органічних сполук. Наприклад, для алкенів міжкласовими ізомерами будуть циклоалкани: бутен — циклобутан. Зобразіть структурні формули цих сполук — і переконаєтеся в правильності твердження про ізомерію цих сполук.
Для алкінів міжкласовими ізомерами будуть, наприклад, органічні сполуки, що містять два подвійні зв’язки. Запропонуйте структурні формули таких ізомерів для бутину й бутадієну.
2. Фізичні й хімічні властивості алкенів
(Заповнюється порівняльна таблиця під керівництвом учителя) 
Характеристика
Алкани
Алкени
Фізичні властивості
C2H6 — етан. Газ, без запаху,
tпл = -182,8 °С, tкип = -88,6 °С,
незначною мірою розчиняється у воді, краще — в органічних розчинниках
C2H4 — етилен. Газ, зі слабким запахом,
tпл = -169,5 °С, tкип = -103,8 °С,
незначною мірою розчиняється у воді, краще — в органічних розчинниках
У разі збільшення кількості атомів Карбону в молекулі вуглеводню його температури кипіння й плавлення підвищуються.
Одержання етилену
Дегідрування етанолу:
С2Н6 -»С2Н4 + Н(Перегляд слайда «Одержання етилену»)
Правила техніки безпеки
Суміш етилену з киснем вибухонебезпечна. Тому переглянемо способи одержання етилену з до­помогою програмно-методичного комплексу. Цей спосіб започаткував німецький хімік і лікар Йоганн Бехер 1669 року, але він актуальний і донині.
Обговорення
1. У чому полягає лабораторний спосіб одержан­ня етилену?
2. Порівняйте, яким полум'ям горять метан та етилен?
3. Як пояснити цю відмінність?
Висновок: етилен розкладаючись під дією ви­сокої температури полум'я, порівняно з метаном утворює більше, часточок вуглецю, що розпіка­ються й зумовлюють світіння. Масова частка Карбону в метані — 75 %, а в етилені — 86 %.
Дослідження хімічних властивостей етилену
Пояснення вчителя , складання учнями опорного конспекту. Горіння (повне окиснення):
С2Н4 + 302 -> 2С02 + 2Н20 + Q.
 Часткове окиснення (КМп04 або Вг2):
   ЗСН2 СН2 + 2КМп04.+4Н20 -»  ЗСН2 (ОН) - СН2 (ОН)+2Мп02 + 2КОН
Якісна реакція на етилен — це реакції приєд­нання Брому за місцем подвійного зв'язку.
СН2 = СН2 + Вг2 –«СН2Вг СН2Вг
Під час реакції бромна вода (розчин брому у воді) знебарвлюється.
IV. Первинне застосування одержаних знань
Тренувальні вправи
1. Напишіть структурні формули речовин (по ланцюжку біля дошки):
а) етен;     б)  пропен; в)   2-метилбут-1-ен;              
2. Самостійна робота під керівництвом учителя з наступною усною перевіркою
• Складіть формули двох гомологів для речовин:
а) CH2 = CH - CH2 - CH3
• Складіть формули ізомерів, дайте їм назви:
а) C4H8;
V. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.
Творче завдання
1) Підготувати повідомлення про застосування етену .
2) З допомогою довідкової літератури скласти термохімічні рівняння горіння етену .





Урок хімії. 9 клас.
Цілі уроку:  розширити  уяву  про вуглеводні; формувати  вміння складати молекулярну, електронну й структурну формули метану; збирати  моделі  метану; ознайомити учнів з поняттям «гібридизація електронних орбіталей» на прикладі sp3-гібридизації електронів у атомі Карбону; поглибити знання про поширення органіч­них сполук у природі на прикладі метану; ознайо­мити з фізичними властивостями метану:  наводити  приклади застосування  метану; обгрунтувати  застосування  метану  за  його  властивостями; дотримуватись  правил  безпечного  поводження  з  метаном.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: фронтальна робота, розповідь учителя, розв’язання задач, інтерактивні  та практичні методи.
Обладнання: презентація до уроку, набір для складання кулестрижневихмоделей, медичні  та  косметичні  препарати.

Хід уроку

       I.      І. Організаційний етап:  привітання, створення в учнів позитивного емоційного настрою: Інтерактивний прийом «Я вітаю» - учитель вимовляє: «Я вітаю тих, хто…», додаючи фрази «…вже прокинувся; випив кави; не снідав; у доброму гуморі; хоче спілкуватися» тощо. Після кожної фрази учні, які вважають, що фраза стосується їх, підводяться. Учитель та інші учні їм аплодують.
    II.       Мотивація до навчальної діяльності, повідомлення теми  уроку. Визначення мети і завдань уроку. ( слайди)

Епіграф до уроку:
 «Меж наукового пізнання та передбачення прогнозувати не можливо»                                                                                Д.І. Менделєєв
Наголошуючи на темі до уроку, зауважуємо, що спробуємо відчути себе колумбами, відкриваючи нове в світі органічних речовин. Вміння аналізувати, використовувати певні асоціації знадобляться на шляху до відкриття.

ІІІ. Актуалізація опорних  знань  (слайд)
Експрес – контроль знань: Учні, залежно від того, згодні вони чи ні зі змістом твердження, відповідають відповідно «так» чи «ні» («+» чи «-»).

Номерер

Твердження

Відпо­відь
1
Органічна хімія — це спеціальний розділ хімії, який ви­вчає речовини, що отримані з організмів
       _
2
До складу органічних речовин обов'язково входить Карбон
+
3
Карбон в органічних сполуках завжди чотиривалентний
 +
4
До елементів-органогеиів належать Карбон, Гідроген, Оксиген, Кальцій, Натрій, Магній, Сульфур і Хлор

5


У молекулах органічних сполук зв'язки переважно йонні та
ковалентні сильнополярні.       
        _
6
Хімічна будова — це послідовність з'єднання атомів відповідно до їхньої валентності в молекулах
+
7
Органічні речовини мають молекулярну будову
+
8
Структурні формули можуть бути трьох видів: скорочені, розгорнуті, циклічні
_
9
При повному спалюванні органічних речовин утворюють­ся вуглекислий газ і вода
+
10
Гомологи — це сполуки одного класу, що мають подібну будову й не відрізняються за складом
11
В атомі Карбону в збудженому стані міститься 2 неспарених електрони

12
В атомі Карбону в збудженому стані міститься 2 неспарених електрони
+

Перевірка виконаного завдання: учні міняються зошитами, а на дошці з'являються відповіді.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Поняття про вуглеводні.(Слайд)
Вуглеводні — це найпростіші за складом органічні сполуки. У їхніх молекулах карбоновий скелет зв'язаний тільки з атомами Гідрогену. Загаль­ну формулу вуглеводнів можна подати так: СxНy . До вуглеводнів належать гази метан СН4 та ацетилен С2Н2, рідини октан С8Н18 та бензен С6Н6, а також тверді речовини, наприклад парафін, що є сумішшю вуглеводнів. Решту органічних сполук можна розглядати як похідні відповідних вуглеводнів. Наприклад, оцтова кислота СН3 - СООН — це похідне етану СН3 - СН3, оскільки обидві сполуки мають однаковий карбоновий скелет С-С. Тому іноді органічній хімії дають таке визначення: органічна хімія — це хімія вуглеводнів та їхніх похідних.
Кількість різних вуглеводнів дуже велика. їх класифікація заснована на кратності зв'язків між атомами Карбону і наявності циклічних фрагментів у молекулах, що демонструє відповідна схема.

Вуглеводні
СxНy
Насичені
Ненасичені
Алкани
СnН2n+2
(усі
зв'язки
одинарні)
Циклоалкани
СnН2n
(усі зв'язки оди­нарні, але карбоновий ланцюг утворює цикл)
Алкени
СnН2n

(містять один по­двійний зв'язок)
Алкіни
СnН2n-2

(містять один по­трійний зв'язок)
Арени
СnН2n-6

(містять арома­тичний зв'язок)

2.Метан, його молекулярна, електронна та структурна формули (Слайд)
Розповідь учителя:
    Найпростішою органічною сполукою серед вуглеводнів є метан, утворений одним ато­мом Карбону й чотирма атомами Гідрогену.
Молекулярна формула — CH4.
   Як  і в усіх інших органічних сполуках, атом Карбону чотиривалентний. Для того щоб виявляти таку валентність, він повинен мати чотири неспарені електрони. Це досягається в результаті збудження атома і переходу одного електрона із 2s-орбіталі у вакантну 2р-орбіталь:
С ->   С*
                                         1s22s22 ->   1s22s 13

За рахунок чотирьох неспарених електронів атома Карбону і електронів чотирьох атомів Гідрогену в молекулі метану утворюються чоти­ри спільні електронні пари:
Структурна формула —  Н                      електронна формула -   Н   
                                            |                                                                . .
                                    Н—С —Н                                                Н . . С . . Н
                                            |                                                                . .
                                           H                                                               H
    У процесі утворення молекули метану в атомі Карбону відбува­ється sp3-гібридизація електронних хмарин.
Гібридизація — це явище змішування різних за формою й енер­гією електронних орбіталей з утворенням однакових за формою й енергією гібридних орбіталей.
У процесі sp3-гібридизації відбувається цілковите змішування однієї s- і трьох р-орбіталей з утворенням чотирьох гібридних орбі­талей.

   Утворені гібридні орбіталі асиметричні й дуже витягнуті в один бік від ядра.Вони відштовхуються одна від одної під кутом 109°28′, тому молекула метану в просторі являє собою тетраедр.
Розглядаємо модель молекули метану:
    У молекулі метану між атомами Карбону й Гідрогену утворю­ються чотири однакові за силою й довжиною ковалентні слабкопо­лярні σ-зв’язки.
σ-зв’язок — це ковалентний зв’язок, утворений у результаті пере­кривання орбіталей уздовж лінії зв’язку (що єднає центри атомів).
σ-зв’язок міцний, має значну енергію.

                                                                       σ  C – Н
Оскільки електронегативності Карбону і Гідрогену різняться мало, то ковалентний зв’язок C – Н є малополярним, однак сама молекула метану – неполярна, тому що її не можна розділити на дві частини, одна з яких би мала позитивний заряд, а інша – негативний. Цим молекула метану відрізняється від молекули води.
3.Лабораторний дослід №14
Виготовлення кулестержневої моделі молекули метану.
Учням видано набір для складання моделей молекул органічних сполук. Знайдіть у ньому чотири однакові кульки – атоми Гідрогену, одну велику кульку іншого кольору – атом Карбону і чотири стержні. Зберіть кулестержневу модель молекули метану.
4.Фізичні властивості метану. (Слайд)Метан — газ, без кольору, без запаху, без смаку, легший за пові­тря, практично не розчинний у воді, t кип = –161,6 °С, t пл = –182,5 °С, горючий. При охолодженні до температури -162°С (за нормального тиску) він перетворюється на рідину.До  складу  молекули  метану  входить  один  атом  карбону  і  чотири атоми  Гідрогену.Молекулярна  формула метану  СН4  , його  молекулярна  маса  16  г/моль, масова  частка  Карбону  в  метані – 75%. Відносна  густина  метану  за  воднем – 8, за  киснем – 0, 5, майже  вдвічі  легший  за  повітря, тому  його  можна  збирати  витісненням  і  води, і  повітря.
  Метан – чи  не  головна  складова  природного  і  важливий  компонент  попутного  нафтового  газів. Перспективні  нафтогазоносні райони України – Західноукраїнський  регіон, Дніпровсько – Донецька  западина, Причорноморсько – Кримська  нафтогазоносна область.
  Метан  утворюється  внаслідок  анаеробного  бродіння  рослинних  решток, переробки фекалій  і  сміття. Перспективне  джерело  метану – газогідрати.
5. Гомологічний  ряд. Префікс де у французів означає належність родини до певних аристократичних кіл. Характерне закінчення і українських прізвищ. Тобто префікси і закінчення говорять про певні спільні характеристики. Родинні відносини є і серед органічних речовин.
(Термінологічний  словник). Cлово «ГОМОЛОГИ» походить  від грецького “homologos”, “homos” – подібний, схожий та “logos” – слово, закон. Пригадуючи тему, пояснити, що будемо шукати подібність і схожість речовин до метану, підкреслюючи суфікс ан. Пропонуємо учням знайти назви «родичів» метану в запропонованих етикетках лікарських та косметичних засобів:  ПАНТЕНОЛ СПРЕЙ, Кармоліс, Дип Фріз, NIVEADEODORANT, лак та пінка для волосся  WELLAFLEX тощо . Це – пропан, бутан, пентан.
   Використовуючи набори для моделювання молекул учні збирають моделі молекули пентану. Збільшуючи і зменшуючи ланцюг на один-два атоми Карбону учні роблять висновок, що молекули подібні за зигзагоподібною будовою і відрізняються на одну або декілька груп –СН2–.
Група атомів  ─ CH2- --гомологічна різниця
Гомологічним рядом називають ряд органічних сполук,  молекули яких подібні за будовою і відрізняються за складом на одну або декілька груп атомів  СН2─.
Розглянувши моделі алканів, учні можуть зробити висновок, що до кожного атома Карбону приєднано 2 атоми Гідрогену, ще 2 атоми Н знаходяться на кінцях карбонового ланцюжка. Таким чином учні самостійно виводять загальну формулу алканів: CnH2n+2.
Користуючись загальною формулою учні складають формули гомологів метану. (Слайд)
Алкани – гомологи метану
СН4                 метан
С2H6                    етан
C3H8                     пропан
C4H10              бутан
C5H12                   пентан
C6H14              гексан
C7H16              гептан
C8H18              октан
C9H20              нонан
C10H22 декан
Як називаються формули, за допомогою яких відображують будову молекул органічних речовин? (Структурні).
Напишіть структурну формулу метану. Спробуємо побудувати структурну формулу етану.
6.Фізичні властивості:  (Слайд)
СН4…C4Н10 – гази,
T кипіння: -161,6…-0,5 °C
С5Н12…C15Н32– рідини з “ бензиновим ” запахом,
T кипіння: 36,1…270,5 °C
С16Н34…та решта – тверді речовини,
T кипіння: 287,5 °C
 Поширення метану в природі (евристична бесіда)
— Назвіть природні джерела метану.
7. Метан  в  природі.Метан дуже поширений у природі. Він є головною складовою багатьох горючих газів, як природних (90–98 % природного газу), так і тих, що виділяються під час сухої перегонки деревини, торфу, кам’яного вугілля. Метан є основним компонентом:  (Слайд)
·        газів природних горючих (до 99,5 %),
·        нафтових попутних (39-91 %),
·        болотяних (понад 99 %) і рудникових (34-48 %) газів;
·        присутній у газах грязьових вулканів (понад 95 %),
·         зустрічається у вулканічних газах і в газах магматичних і метаморфічних порід.
Велика кількість метану розчинена у водах океанів, морів, озер. Кількість метану, розчиненого у пластових водах, на декілька порядків вища від його промислових запасів. Метан присутній також в атмосферах Землі,ЮпітераСатурнаУрану; в газах поверхневого ґрунту Місяця. Основна маса метану літо- і гідросфери Землі утворилася при біохімічній і термокаталітичній деструкції розсіяної органічної речовини, вугілля і нафт.  Метан піднімається із дна боліт і кам’яновугільних шарів, де він утворюється в процесі повільного розкладання рослинних ре­шток без доступу повітря, тому метан часто називають болотним, або рудничним, газом.
(Бесіда) 1.  Чому під час роботи в шахтних виробках необхідно застосову­вати спеціальне устаткування для контролю за рівнем метану? (Метан вибухонебезпечний, не має запаху, смаку, кольору)
    2.   Чим небезпечні викиди метану в шахтах? (Метан — горючий газ)
8.Задача  (Слайд)
   Вичислити масу метану кількістю речовини 3,1 моль.
  Дано: (CH4) = 3,1 моль
   Знайти: m (CH4)
   Рішення:
(CH4) = m (CH4) / M (CH4)
m (CH4) = (CH4) * M (CH4)
M (CH4) = 12+1*4 = 16 г/моль
m (CH4) = 3,1 моль * 16 г/моль = 49,6 г
   Відповідь: маса 3,1 моль метану - 49,6 г
IV. Закріплення знань (Слайд)
1. Органічні речовини, що складаються тільки з двох хімічних елементів.
2.     Всі зв'язки між атомами в молекулі метану однакові завдяки... елек­тронних хмар (назив. відм.).
3.     Газ метан за частим його знаходженням у цьому місці в народі на­зивають...
4.     Хімічна формула цієї речовини СН4.
5.     Електрони, які знаходяться на орбіталі по одному.
6.     Основний елемент органічних сполук.
7.     Один з рядів вуглеводнів, що мають загальну формулу С„Н2п+2.
8.     Елемент, що разом з Карбоном входить до складу молекул вуглеводнів.
Відповіді: 1. Вуглеводні. 2. Гібридизація. 3. Болотний. 4. Метан.
5. Неспарені. 6. Карбон. 7. Насичені. 8. Гідроген.

                                         5

1



6

7

8
2
3
4

V.Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
Застосуйте свої знання й уміння. (слайд)
1.Спрей-заморозку “DocSport” використовують для швидкого охолодження шкіри та м`язових тканин. Головні компоненти спрею – зрідженні пропан і бутан. Виберіть правильне твердження:                                
-        А. Швидке випаровування пропану і бутану – ендотермічний процес.            
-        Б. Швидке випаровування пропану і бутану – екзотермічний процес.             
-        В. Пропан і бутан – горючі гази.
2. Порівняйте масові частки Карбону в молекулах метану та декану.
3. Запишіть формулу алкану, молекула якого містить удвічі більше атомів Гідрогену, ніж молекула бутану.
 VI. Домашнє завдання (слайд)
Опрацювати матеріал параграфа 17 (до хімічних властивостей), відповісти на запитання 157 – 159 (підручник ст.111), виконати вправу 163.
Творче завдання. Підготувати повідомлення про застосування метану. Пояснити, на яких властивостях метану ґрунтується ця сфера його застосування.


Немає коментарів:

Дописати коментар