Матеріал до тижня хімії

Розробка  виховного заходу

“Хімічна ялинка”

Вед.1. Шановні гості.
Вед.2. Дорогі друзі.
Вед.1. Щиро вітаємо Вас на нашому новорічно-хімічному  святі “Хімічної ялинки”.
Вед.2. І спершу ми б хотіли пояснити чому наше свято хімічне і чому новорічне.
Вед.1. Новорічне – тому що  проводимо ми його напередодні Нового 2002 року, а хімічне – тому що наша новорічна ялинка дійсно хімічна (виготовлена то вона з пластмаси), ще й прикраси на ній не звичайні: молекули якість, посуд хімічний, гірлянди з хімічних елементів.
Вед.2. Та до того ж  всі вірші, конкурси, а також і фокуси присвячені цій прекрасній, цікавій і необхідній науці – хімії.
Вед.1. І нехай ваша активність буде прекрасним “каталізатором” вашого святкового настрою. А як відомо, де прекрасний настрій там і усмішки. А усмішка – це гарний “інгібітор” старості. Так хай же усмішка не залишає ваших уст хоча б протягом нашого свята.
Вед.2. Звісно, яка ж ялинка може бути без віршів. Тому зараз пропонуємо вашій увазі вірш у виконанні учениці ___________________________________________________________
                        (учні розповідають вірші)
Вед.1. Зима зачаровує нас своїми картинами. Погляньмо на вікна – які чудові візерунки ми можемо там побачити: і сніжинки, і листочки, і цілі орнаменти, пейзажі. І все це робота Морозу – він справжній будівник і відмінний художник.
Вед.2. А чи знаєте ви, що вогонь теж може бути художником? Не вірите? Даремно. Ось учні, які добре знають і цікавляться хімією можуть вам це довести.
                        (Дослід “Вогонь-художник”)
         (Техніка досліду: На папері заздалегідь нанесено малюнок молоком. Потім листок нагрівають над полумям спиртівки і на листку проявляється малюнок)
Вед.1. Мабуть всі люблять зиму: за її снігові заметілі, хурделицю. За те що взимку ми маємо шкільні канікули, коли можна покататися на санчатах, лижах.
Вед.2. А мені все таки трішки сумно взимку. Адже зараз ніде не знайдеш яскравих, різнокольорових квітів, хоча б малесенький букетик. Кругом все біле, крижане, холодне. Ось, наприклад, що це за букет?
                                   (Показує на букет білих паперових квітів)
Вед.1. Так, ти права, важко під Новий рік знайти живі квіти. Це тільки в казці в зимовому лісі під Новий рік розквітають весняні підсніжники. Хоча не тільки в казці…. Завдяки чудесам хімії ми зараз можемо перетворити цей білий, блідий букетик, на яскравий, по справжньому літній букет.
            (Дослід “Кольоровий букет”)
   (Техніка досліду: Квіти заздалегідь пропитані   розчином гідроксиду натрію, а потім за допомогою оприскування ф-ф, набувають малинового забарвлення)
Вед.2. Ну а зараз всі уважно,
            Ви мене послухайте,
            Всі питання відгадайте,
            Нічого не сплутайте.
1.     Не страшні мені кислоти,
Навіть дуже сильні,
Але в розчинах у лужних
Я стаю малиновим.        (Фенол-фталеїн)
2.     В лужних розчинах жовтію,
А в кислотах – червонію,
В середовищі нейтральнім
Колір мій оранжевий.       (Метил-оранж)
3.     Клас сполук вони створили
“Аш” спочатку причепили,
Їх не визначить на дотик
Ну а звуть сестриць …       (Кислоти)
Вед.1. Трішки ви поміркували,
            Всі питання відгадали,
            Далі розповідь ведем
            Щось цікаве ще знайдем.
Вед.2. Посміхніться ви скоріше,
            Посміхніться веселіше
            Ми сьогодні відкриваєм
            Наше фотоательє.
Вед.1. Ми готові розпочати,
            Непросту роботу,
            Хто миттєво з вас захоче
            Отримати фото.
            (Звертаються до учнів, запрошують два учні.)
Вед.2. Ти на чистий лист паперу
            Подивись уважно,
            Веселіше посміхнися –
            Це нам дуже важно.
Вед.1. Цей малюнок проявити
            Ми зумієм просто,
            Лиш його ми проглянцюєм
            І готове фото.
            (Пропрасувати листок праскою і подарувати його учаснику)
Вед.2. Яке ж свято може буди без цікавої гри, без змагання.
Вед.1. От і зараз ми запрошуємо до участі у нашій інтелектуальній грі знавців хімії.
Вед.2. Ними стали:1.________________________
                                     2.________________________
                                     3.________________________
                                     4.________________________
    (Учні виходять на сцену, займають свої місця за партами)
Вед.1. Як всім відомо, для проведення будь якого змагання потрібно жюрі. До його складу ми запрошуємо:
 Афанасьєву Ірину Миколаївну, нашу гостю, методиста міськво.
Ваду Надію Іванівну, нашу гостю, вчителя хімії СШ № 2.
Волкову Валентину Петрівну, нашу гостю, колишнього вчителя хімії нашої школи.
                        (Умови гри оголошує вчитель)
Вед.2. До уваги перший конкурс. “Моя точка зору”
Умови конкурсу: За 30 секунд ви повинні переконливо висловити свою точку зору на тему, що буде оголошена.
Вед.1. До уваги журі. Цей конкурс оцінюється максимально 12 балів
Вед.2. Журі повинно врахувати все: переконливість, науковість, завершеність висловлювання думки.
Вед.1. На підготовку вам відводиться 30секунд. І так ваша тема: “Чи   
          потрібно вивчати хімію?”
            (Час на обмірковування)
Вед.2. Час вийшов.  Слово надається учасниках.
Вед.1. Слово надається журі.
Вед.2. В першому конкурсі учасники отримали таку кількість балів.
            _________________________
Вед.1. А зараз до уваги другий конкурс. “Хто більше”
            Умови конкурсу зовсім прості: за 30секунд кожен учасник  повинен відповісти як можна на більше запитань. Кожна правильна відповідь – це 1 бал. Якщо ви не знаєте відповіді на дане запитання то говоріть “далі”. Не витрачайте даремно часу.
Вед.2. До уваги журі. Готові? Учасники готові? Першою відповідає учасниця, що має найбільшу кількість балів. Це_______________.
Вед.1. (Читає питання.)
Вед.2. Слова надається журі. (Повідомляють результат другого конкурсу і підсумки двох конкурсів.)
Вед.1. Після двох конкурсів лідерами гри є:_____________________
Вед.2. А наступний конкурс буде дійсно хімічним.
            Зараз перед вами три стакани з однією й тією ж самою речовиною. До першого стакана додамо всім відомий індикатор, до другого – розчин питної соди, а до третього розчин хлориду барію. Що спостерігаємо у кожному випадку? Пояснити спостереження. Визначити яка речовина була в стаканах? Відповідь обгрунтуйте.
Вед.1. Слухаємо варіанти ваших відповідей. Журі оцінює відповіді максимально в 12 балів.
            (Слово має журі)
Вед.2. На цьому перший тур завершено. За результатами попередніх конкурсів лідерами стали:___________________________  .За умовами гри вони виходять у фінал.
Вед.1. А іншим учасникам ми бажаємо успіхів у навчанні і хочемо подарувати невеличкі потішні призи.
Вед.2. Ось і залишилось в нас всього двоє учасників: _____________________________________________

          А це значить, що залишився останній конкурс “Дуель”

Вед.1. Умови конкурсу: вам буде задано 10 питань, відповідає той, хто перший підніме світлофор. Якщо відповідь не правильна – можна відповідати другому учаснику.
Вед.2. І так, всі готові? Кожна правильна відповідь – це 1бал. Почали.
Вед.1. (Задає питання)
Вед.2. Слово надається журі.
Вед.1. Ось і закінчилася наша гра, переможцем якої стала _________
            Вітаємо всіх учасників і особливо переможця.
Вед.2. Але сьогодні ми  хотіли ще привітати не тільки учасників гри, але й усіх присутніх, а особливо наших гостей, з наступним  Новим роком.
                                                                    (Вручення привітань)

           



Будьмо знайомі: Я – хімія!
(7кл)
Мета: Сприяти розвитку інтересу до вивчення хімії, розвивати пізнавальну активність
Ведучий
Всі науки якось раз сперечались
І від того між собою ледве не подралися:
Хто із них найголовніша,
Та й до того ж найскладніша,
і сьогодні їх розмову
ми послухаєм  з тобою. 
Математика. Добрий день. Сподіваюсь, усі впізнали мене, я — Математика. Кажуть, що я цариця всіх наук, це так. Я — цариця, але я ще і мати. Я можу бути і лагідною, і суворою, але завжди справедливою. Усі ви добре знаєте нашу велику родину наук. Як і в будь-якій родині мої діти всі різні, але у нас є спільні риси — усі ми дуже важливі, складні та водночас цікаві, жодна людина не може обійтись без нас.
Настав час познайомити вас з — Хімією.
Мова:. Теж мені наука: як не кислотою обіллє, так підпалить щось, а то й взагалі чадним газом душити починає.  В школі 6 років жили без неї, та й нічого. Так і далі проживемо.
Математика. Постривай, як це ти не хочеш знайомити дітей з хімією. А яку ж науку ти вважаєш найголовнішою?
Мова. Як це яку? Ну звичайно найголовніша це я - мова. Я   найстарша, бо  народилася разом із людиною. Люди спілкувалися, набували життєвого досвіду і передавали його своїм нащадкам. Минули сто­ліття... А спілкування людини – це найголовніше. Адже не можливо уявити життя без спілкування.
Математика. Згодна з тобою.  Людина завдяки своєму розуму і праці  робила різні відкриття, винаходила нові закони і теорії, розвивала науки. Та чи не перебільшуєш ти своє значення. Адже є ще географія, біологія…
Мова. Та досить, досить вже тобі. І слухати не хочу про них. Навіщо їх тільки в шкільний розклад ставити. Подумаєш науки.
 Географія. Що ти?! Як можна жити, не знаючи природу рідного краю, її клімат, тварин і рослин. А як можна прожити без законів фізики. Не можна було б пояснити клімат, течії річок та морів, утворення вітру. Я вже не кажу про подорожі: без фізики ні човнів, ні повітряних куль, ні залізниці, ні літаків — на волах далеко не за­їдеш.
Мова. Ой-ой-ой. Досить вже. Може скажете що ще й хімія важлива.
Географія. Ну звичайно. Як же без неї. Вона на кожному кроці зустрічається людині. Не віриш, спитай у моєї сестриці Біології. (Виходить  Біологія)
Мова. (до Біології) Скажи мені, ну навіщо та хімія. Це суцільна отрута. Вона ж  скоро всіх твої тварини і рослини отруїть. Чи не так? 
Біологія. Зачекай, не гарячись. Усім відомо, що хімія дуже важлива і необхідна наука. Вона і одяг для людини, і їжа, і напої різні. А скільки речей різних навколо нас і всі вони складаються з хімічних речовин. Тож не говори так про неї. А для того щоб вона не приносила шкоди – з нею потрібно гарно познайомитися, добре вивчати і тоді вона тільки у пригоді кожній людині буде.
Мова. Зрозуміло, географія і біологія заодно з хімією — бо це науки про природу.
Цікаво, що б сказало про хімію  Малювання?мабуть,  почне говорити  — хто мені фарби зробить, як не хімія. Не буду навіть питати.
Всюди влізла!
І напої без неї не газовані, і періжки не солодкі, і каша не підсолена, і манікюр не зробиш, волосся не пофарбуєш. Оце так штучка, ця хімія. І як же вона виникла, цікаво. Попрошу історію, нехай розповість про це.
—  Історіє, розкажи нам, будь ласка, про неї. Хто, як не ти, може все роз­ставити на свої місця, і навести лад.
Історія. Хімія зародилася дуже давно, спочатку вона об'єднувала всі знання людини про природу. Ще грецькі вчені за кілька сотень років до на­шої ери намагалися пояснити походження світу й з'ясувати причини всіх змін, які відбуваються в природі. Слово хімія  _________________________
_________________________________________________________________
_______________________________________________________________
_________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Математика.
Тож, мабуть, настав час запросити до нас саму фею Хімію.  (виходить учениця в костюмі феї)
Фея Хмія
Добрий день вам, любі друзі!
Я рада запросити всіх до своєї таємничої країни.. Моя країна для вас ще зовсім незнайома. У вашому розкладі уроків ще не зустрічається такий предмет як хімія. Але  ви з великим зацікавленням заглядаєте в кабінет хімії, особливо тоді, коли учні-старшокласники щось там нагрівають, випарюють, змішують. З цього кабінету часто відчувається запах диму та інші приємні, а іноді і не зовсім, запахи. І тільки від старшокласників ви чуєте, що зветься країна -  хімія. 
Я, друзі, Хімія  неорганічна,
І хочу заявити всім публічно,
Без мене не можливо існувати,
Я можу з буднів утворити свято.
Я можу чаклувати, дивувати,
Голодних – геть усіх нагодувати,
Всіх одягну, зігрію в холоднечу,
Лише старанно вчіть мене, малеча.
Мова. О, що за диво, хімія наука.
Вас на уроці не здолає скука,
І ви не станете вертіться,
а буде вам цікаво вчиться.
Біологія:    Щоб пояснити явища незрозумілі,
Які-то речовини: сині, білі?
а тут ще осад ви отримати зуміли,
а тут ось речовини помутніли.
Географія: Тут утворився газ безбарвний,
А тут ось – бурий, й пахне він негарно,
До того ж він іще й отруйний,
То ж з ним ти, друже, не жартуй.
Математика. Щоб в кабінеті хімії навчатись,
Про правила безпеки слід дізнатись.
І їх  запам’ятати назавжди,
Тобі не станеться ні з ким біди.
Хімія.         Щоб в вас сьогодні розігріти інтерес,
                    Запрошую в «Печеру Нерозгаданих Чудес».
                    Де хіміки щось кип’ятять і смажуть, 
                    Цікаві досліди сьогодні вам покажуть.

(зміна декорацій. На сцені стіл з хімічним обладнанням. Виходить учень в білому халаті)
Вед.1. Хімія як наука відома ще здавна. Всім відомий термін  “алхімік”. Хто ж вони, ці алхіміки?
Вед.2. А це ми зараз дізнаємося від нашого гостя – самого алхіміка.
 (Виступ учня в костюмі алхіміка. Розповідає про алхіміків, чим вони займалися. Показує дослід “Молоко”)

Учень1.      Я радий всіх вас тут вітати,
Готовий дослід показати.
Та все ж, скажу вам я спочатку,
Щоб все у вас було в порядку:
Охайно треба працювати
Безпеки правила слід пам’ятати.
«Алхіміками» з давніх-давен називали ___________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Ось наприклад, такий досить  просте перетворення, яке викликало в людей непорозуміння.  
-        Беремо речовину, яка нам нагадує, що? – Правильно, звичайну воду. Доллємо до неї таку ж прозору рідину, знову ж схожу на воду. І що ми бачимо? Що сталося з так званою «водою»? – Правильно, вона стала білою, як молоко. От алхіміки і говорили, що утворилося «чудодійне молоко». І дійсно, чи не чудеса? А на справді, як ви думаєте, чому так сталося? (Варіанти відповідей учнів)
-        Звичайно, не знаючи секрети хімії вам важко дати правильну відповідь і зрозуміти, що тут відбувається. А я вам скажу лише одне: в даному випадку одна прозора речовина про взаємодіяла з іншою прозорою речовиною і утворилася  третя речовина білого кольору і не розчиняється в розчинах. От вона і дала нам колір «молока». Ось і всі секрети.
(         Техніка досліду: в хімічний стакан налити барію хлорид і додати сульфатну кислоту. Утворюється речовина білого кольору, схожа на молоко)
Вед.1. Зима зачаровує нас своїми картинами. Погляньмо на вікна – які чудові візерунки ми можемо там побачити: і сніжинки, і листочки, і цілі орнаменти, пейзажі. І все це робота Морозу – він справжній будівник і відмінний художник.
Вед.2. А чи знаєте ви, що вогонь теж може бути художником? Не вірите? Даремно. Ось учні, які добре знають і цікавляться хімією можуть вам це довести.
                    (Дослід “Вогонь-художник”)
         (Техніка досліду: На папері заздалегідь нанесено малюнок молоком. Потім листок нагрівають над полум’ям спиртівки і на листку проявляється малюнок)
Вед.1. Мабуть всі люблять зиму: за її снігові заметілі, хурделицю. За те що взимку ми маємо шкільні канікули, коли можна покататися на санчатах, лижах.
Вед.2. А мені все таки трішки сумно взимку. Адже зараз ніде не знайдеш яскравих, різнокольорових квітів, хоча б малесенький букетик. Кругом все біле, крижане, холодне. Ось, наприклад, що це за букет?
                              (Показує на букет білих паперових квітів)
Вед.1. Так, ти права, важко взимку знайти живі квіти. Це тільки в казці в зимовому лісі під Новий рік розквітають весняні підсніжники. Хоча не тільки в казці…. Завдяки чудесам хімії ми зараз можемо перетворити цей білий, блідий букетик, на яскравий, по справжньому літній букет.
          (Дослід “Кольоровий букет”)
   (Техніка досліду: Квіти заздалегідь пропитані   розчином гідроксиду натрію, а потім за допомогою сприскування фенолфталеїном, набувають малинового забарвлення)
Вед.2. Дійсно, як в казці. От так чудеса.
Вед.1. Та не чудеса все це, а хімія.
Вед.2. Чи не здається тобі, що від такого казкового букету повіяло теплом. Пригадалось літо…  сонце, спека, спрага.
Вед.1. А чи не завітати нам до нашого «Хімічного бару». Спробувати чогось.
(Звертаються до хіміка)
А чи не має у вас чогось холодненького, газованого?
Хімік. Що ж, пропоную вам дослід «Газований напій»
-        Беремо   прозорий розчин, схожий на воду, додаємо трішки барвника помаранчевого і буде в нас газований напій «Оранж»… Але, що це, погляньте, колір став рожевий??? Ну що ж нехай  буде напій «Полуничний» напій. Тільки щось він в нас не газує? Давайте спробуємо добавити трішки чарівної водички… Ось вам і газований напій «Полуничка»
Вед.2. Ну а зараз всі уважно,
          Ви мене послухайте,
          Всі питання відгадайте,
          Нічого не сплутайте.
(Запитання для учнів 8класу)
1.    Не страшні мені кислоти,
Навіть дуже сильні,
Але в розчинах у лужних
Я стаю малиновим.        (Фенолфталеїн)
2.    В лужних розчинах жовтію,
А в кислотах – червонію,
В середовищі нейтральнім
Колір мій оранжевий.       (Метилоранж)
3.    Клас сполук вони створили
“Аш” спочатку причепили,
Їх не визначить на дотик
Ну а звуть сестриць …       (Кислоти)
Вед.1. Досліди спостерігали,
          Трішки розумніші стали
          Далі розповідь ведем
          Щось цікаве ще знайдем.
Вед.2. Посміхніться ви скоріше,
          Посміхніться веселіше
          Ми сьогодні відкриваєм
          Наше фотоательє.
Вед.1. Ми готові розпочати,
          Непросту роботу,
          Хто миттєво з вас захоче
          Отримати фото.
          (Звертаються до учнів, запрошують два учні.)
Вед.2. Ти на чистий лист паперу
          Подивись уважно,
          Веселіше посміхнися –
          Це нам дуже важно.
Вед.1. Цей малюнок проявити
          Ми зумієм просто,
          Лиш його ми проглянцюєм
          І готове фото.
          (Пропрасувати листок праскою і подарувати його учаснику)
Вед.2.

Подорож наша вже скоро скінчиться
Вам же потрібно надалі учиться
Хімію знати  і розуміти:
Явища всі щоб змогли пояснити,
Вміти  задачі усі розв’язати,
Формули вчити і добре їх знати.
То ж всім бажаю цікавих уроків
Щоб досягти результатів високих.
  

Немає коментарів:

Дописати коментар