КАЛЕНДАРНО - ТЕМАТИЧНЕ планування.
Хімія7 кл. за оновленою програмою 2017 р.
7 клас, 51
год, (1,5
год на тиждень, 2 год резерв)
№
|
Зміст
(тема) уроку
|
К-ть годин
|
Дата
|
Примітка
|
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності
|
||||||||
Вступ
|
3
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає
лабораторний посуд і основне обладнання кабінету хімії;
знає і розуміє правила
поведінки учнів у хімічному кабінеті та правила безпеки під час
роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії;
пояснює призначення лабораторного
посуду та обладнання кабінету хімії.
Діяльнісний компонент
виконує найпростіші лабораторні операції з
використанням обладнання кабінету хімії за вказівкою вчителя;
дотримується правил
поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з
лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії.
Ціннісний компонент
висловлює судження про
застосування хімічних знань та історію їхнього розвитку;
доцільністьмарковання небезпечних речовин, які входять до
складу харчових продуктів і побутових хімікатів;
робить висновки щодо
безпечного використання речовин, з урахуванням їхнього марковання;
усвідомлює право
на власний вибір і прийняття рішення.
|
|||||||||||
1
|
Вступний інструктаж з БЖД (61-1,65-1,71-1,
72-1). Хімія — природнича наука. Речовини
та їх перетворення у навколишньому світі. Короткі відомості з історії
хімії.
Навчальний проект №1:«Хімічні речовини
навколо нас.»
Демонстрації
1. Взаємодія харчової соди (натрій гідрогенкарбонату) з
оцтом (водним розчином етанової кислоти).
2. Зміна забарвлення природних індикаторів у
середовищі побутових хімікатів і харчових продуктів.
|
1
|
|||||||||||
2
|
Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті.
Ознайомлення з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії, маркованням небезпечних речовин.
Навчальний проект №2:«Історичне
значення вогню.»
Інструктаж з БЖД . Лабораторні досліди
1. Дослідження будови полум’я.
2. Ознайомлення з маркованням небезпечних
речовин (на прикладі побутових хімікатів).
|
1
|
|||||||||||
3
|
Правила безпеки під час роботи з лабораторним
посудом та обладнанням кабінету хімії. Інструктаж з БЖД
(59-1,65-1,68-1,72-1). Практична робота№1:
« Прийоми поводження з
лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Виконання
найпростіших лабораторних операцій.»
|
1
|
|||||||||||
Наскрізні змістові лінії
Здоров’я і безпека. Громадянська відповідальність. Екологічна безпека і сталий розвиток.
Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті.
Ознайомлення з маркованням небезпечних речовин.
|
|||||||||||||
Тема 1. Початкові хімічні поняття
|
23
|
||||||||||||
4
|
Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Як вивчають
речовини. Спостереження й експеримент у хімії. Фізичні властивості речовин.
Інструктаж з БЖД (65-1,66-1,72-1).Лабораторний
дослід №3«Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис
спостережень. Формулювання висновків.»
|
1
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає хімічні
елементи (не менше 20-ти) за сучасною
науковою українською номенклатурою, записує їхні символи; найпоширеніші
хімічні елементи в природі;
наводить
прикладипростих і складних речовин, хімічних явищ у природі та побуті;
пояснює зміст
хімічних формул, сутність закону збереження маси речовин, рівнянь хімічних
реакцій.
Діяльнісний компонент
розрізняє фізичні
тіла, речовини, матеріали, фізичні та хімічні явища, фізичні та хімічні
властивості речовин, чисті речовини і суміші, прості й складні речовини,
металічні та неметалічні елементи, використовуючи періодичну систему; метали
й неметали, атоми, молекули;
спостерігає хімічні й
фізичні явища;
описує якісний і
кількісний склад речовин за хімічними формулами; явища, які супроводжують
хімічні реакції;
використовує Періодичну
систему як довідкову для визначення відносної атомної маси елементів;
складає формули
бінарних сполук за валентністю елементів, план розділення сумішей;
визначає валентність
елементів за формулами бінарних сполук;
обчислює відносну
молекулярну масу речовини за її формулою; масову частку елемента в складній
речовині та масу елемента в складній речовині за його масовою часткою,
обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання;
дотримується правил
поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з
лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії;
виконує найпростіші лабораторні операції з
нагрівання речовин, розділення сумішей;
Ціннісний компонент
усвідомлює необхідність
збереження власного здоров’я і довкілля при використанні хімічних речовин;
висловлює судження про
багатоманітність речовин та значення закону збереження маси речовини;
виробляє власні ставлення до
природи як найвищої цінності;
робить висновки на
основі спостережень (за допомогою вчителя).
|
||||||||||
5
|
Молекули. Атоми.
|
1
|
|||||||||||
6
|
Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність
хімічних елементів у природі. Ознайомлення з періодичною системою хімічних
елементів Д.І. Менделєєва.
Демонстрації
3. Періодична система хімічних елементів.
|
1
|
|||||||||||
7
|
Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні).
Способи розділення сумішей.
|
1
|
|||||||||||
8
|
Інструктаж з БЖД (65-1,68-1,72-1).Практична
робота №2:«Розділення сумішей».
|
1
|
|||||||||||
9
|
Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні
маси хімічних елементів.
|
1
|
|||||||||||
10
|
Хімічні формули речовин. Прості та складні
речовини.Інструктаж з БЖД.Лабораторний дослід №4 «Ознайомлення
зі зразками простих і складних речовин.»
|
1
|
|||||||||||
11
|
Багатоманітність речовин. Метали й неметали.
Металічні та неметалічні елементи.
Демонстрації
4. Зразки металів і неметалів.
|
1
|
|||||||||||
12
|
Валентність хімічних елементів. Складання формул
бінарних сполук за валентністю елементів.
|
1
|
|||||||||||
13
|
Визначення валентності елементів за формулами
бінарних сполук.
|
1
|
|||||||||||
14
|
Валентність хімічних елементів. Складання формул
бінарних сполук за валентністю елементів. Визначення валентності елементів за
формулами бінарних сполук
|
1
|
|||||||||||
15
|
Контроль знань з теми «Початкові
хімічні поняття». Самостійна робота
|
||||||||||||
16
|
Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною
формулою. Розв’язаннярозрахункових задач №1:«Обчислення відносної
молекулярної маси речовини за її формулою.»
|
1
|
|||||||||||
17
|
Масова частка елемента в складній речовині. Розв’язаннярозрахункових
задач №2: «Обчислення масової частки елемента в складній речовині».
|
1
|
|||||||||||
18
|
Розв’язання розрахункових задач№3: « Обчислення
маси елемента в складній речовині за його масовою часткою».
|
1
|
|||||||||||
19
|
Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції
та явища, що їх супроводжують. Інструктаж з
БЖД (65-1,66-1,72-1).Лабораторний дослід №5-9«Дослідження
хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду,
зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.».
Домашній експеримент
1. Взаємодія харчової соди із соком квашеної
капусти, лимонною кислотою, кефіром.
|
1
|
|||||||||||
20
|
Хімічні властивості речовин.Представлення результатівнавчальних проектів №3 «Хімічні
явища у природі», №4 «Хімічні явища в побуті.»
|
1
|
|||||||||||
21
|
Інструктаж з БЖД (65-1,68-1,72-1).Практична
робота №3:«Дослідження фізичних і хімічних явищ на прикладах
побутових хімікатів і харчових продуктів».
|
1
|
|||||||||||
22
|
Представлення результатівнавчальних
проектів №5 «Використання хімічних явищ у художній творчості й народних
ремеслах.», №6 «Речовини і хімічні явища в літературних творах і
народній творчості.»
|
1
|
|||||||||||
23
|
Закон збереження маси речовин під час хімічних
реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння.
Інструктаж з БЖД (65-1,66-1,72-1).Лабораторний
дослід №5-9«Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються
виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху,
тепловим ефектом.»
Демонстрації
5. Дослід, що ілюструє закон збереження маси
речовин (реальний або віртуальний).
|
1
|
|||||||||||
24
|
Закон збереження маси речовин під час хімічних
реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння.
Інструктаж з БЖД (65-1,66-1,72-1).Лабораторний
дослід №5-9«Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням
газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.»
|
1
|
|||||||||||
25
|
Контрольна робота №1.
|
1
|
|||||||||||
26
|
Аналіз контрольної роботи та коригування знань
учнів.
|
1
|
|||||||||||
Наскрізні змістові лінії
Здоров’я і безпека
Безпечне поводження з речовинами.
Підприємливість і фінансова
грамотність
Закон збереження маси речовин під
час хімічних реакцій.
Розв’язування
розрахункових задач за темою «Масова частка елемента в складній речовині».
|
|||||||||||||
Тема 2. Кисень
|
11
|
||||||||||||
27
|
Повітря, його склад.Оксиген. Поширеність Оксигену в
природі. Кисень, склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні
властивості кисню.
|
1
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає склад
молекул кисню, оксидів, якісний та кількісний склад повітря;
наводить
прикладиоксидів, реакцій розкладу і сполучення;
пояснює суть реакцій розкладу і сполучення, процесів окиснення, колообігу
Оксигену.
Діяльнісний компонент
розрізняє процеси
горіння, повільного окиснення, дихання, реакції розкладу і сполучення;
описує поширеність
Оксигену в природі; його фізичні властивості;
характеризує хімічні
властивості кисню;
аналізує умови
процесів горіння та повільного окиснення;
складає рівняння
реакцій: добування кисню з гідроген пероксиду; кисню з воднем, вуглецем,
сіркою, магнієм, залізом, міддю, метаном, гідроген сульфідом;
використовуєлабораторний
посуд для добування (з гідроген пероксиду) і збирання кисню;
визначає наявність
кисню дослідним шляхом;
дотримується запобіжних
заходів під час використання процесів горіння; інструкції щодо виконання
хімічних дослідів та правил безпеки під час роботи в хімічному кабінеті.
Ціннісний компонент
обґрунтовує застосування
кисню;
оцінює значення кисню в життєдіяльності організмів; озону в атмосфері; вплив
діяльності людини на стан повітря;
усвідомлює наслідки небезпечного поводження з
вогнем, відповідальність за збереження повітря від шкідливих
викидів.
|
||||||||||
28
|
Добування кисню в лабораторії та промисловості.
Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності
кисню.
Демонстрації
6. Добування кисню з гідроген пероксиду.
7. Збирання кисню витісненням повітря та
витісненням води.
8. Доведення наявності кисню.
|
1
|
|||||||||||
29
|
Інструктаж з БЖД (59-1,61-1,68-1,71- 1).
Практична робота №4«Добування кисню з гідроген
пероксиду з використанням різних біологічних каталізаторів, доведення його
наявності.»
|
1
|
|||||||||||
30
|
Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими
речовинами (вуглець, водень, сірка, магній, залізо, мідь). Реакція
сполучення.
Демонстрації
9. Спалювання простих і складних речовин.
|
1
|
|||||||||||
31
|
Повторний інструктаж з БЖД (71-1,72-1).
Поняття про оксиди, окиснення (горіння, повільне
окиснення, дихання). Умови виникнення та припинення горіння.
Демонстрації
9. Спалювання простих і складних речовин.
|
1
|
|||||||||||
32
|
Взаємодія кисню зі складними речовинами (повне
окиснення метану, гідроген сульфіду).
Демонстрації
9. Спалювання простих і складних речовин.
|
1
|
|||||||||||
33
|
Взаємодія кисню з простими та складними речовинами.
|
1
|
|||||||||||
34
|
Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого
повітря. Застосування та біологічна роль кисню. Навчальний проект №7«Проблема
забруднення повітря та способи розв’язування її.»
|
1
|
|||||||||||
35
|
Представлення результатуНавчального
проекту №8 «Поліпшення стану повітря у класній кімнаті під час занять.»
|
1
|
|||||||||||
36
|
Контроль знань з теми «Кисень».Самостійна
робота.
|
1
|
|||||||||||
37
|
Аналіз самостійної роботи та коригування знань
учнів.
|
1
|
|||||||||||
Наскрізні змістові лінії
Громадянська відповідальність
Умови виникнення та припинення
горіння.
Здоров’я і безпека
Безпечне поводження з речовинами.
Колообіг
Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря.
Екологічна безпека і
сталий розвиток
Склад повітря. Проблема чистого повітря.
Застосування
та біологічна роль кисню.
Поняття про
окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання).
Підприємливість і
фінансова грамотність
Проблема
чистого повітря.
Поняття про
каталізатор.
|
|||||||||||||
Тема 3. Вода
|
12
|
||||||||||||
38
|
Вода, склад и молекули, поширеність у природі,
фізичні властивості. Вода — розчинник.
|
1
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає склад
молекули води;
наводить
приклади водних розчинів; формули кислот і основ.
Діяльнісний компонент
описує поширеність
води у природі, фізичні властивості води;
розрізняє розчинник і розчинену речовину;
складає рівняння реакцій
води з кальцій оксидом, натрій оксидом, фосфор(V) оксидом, карбон(ІV) оксидом;
обчислює масову
частку і масу розчиненої речовини, масу і об’єм води в розчині, обираючи і
обґрунтовуючи спосіб розв’язання;
виготовляє розчини
з певною масовою часткою розчиненої речовини;
розпізнає дослідним
шляхом кислоти і луги;
використовує здобуті
знання та навички в побуті для раціонального використання води та збереження
довкілля;
володіє елементарними
навичками очищення води в домашніх умовах;
Ціннісний компонент
обґрунтовує значення
розчинів у природі та житті людини;
оцінює роль
води в життєдіяльності організмів;
висловлює
судження про вплив діяльності людини на чистоту водойм та охорону їх
від забруднень;
відповідально ставитьсядо збереження
водних ресурсів.
|
||||||||||
39
|
Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена
речовина.
|
1
|
|||||||||||
40
|
Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої
речовини.
Розрахункові задачі
4. Обчислення масової частки, маси
розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині.
|
||||||||||||
41
|
Виготовлення розчину.
Розрахункові задачі
4. Обчислення масової частки, маси
розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині.
Демонстрації
10. Виготовлення розчинів із певною масовою
часткою розчиненої речовини.
|
1
|
|||||||||||
42
|
Інструктаж з БЖД(59-1,61-1,68-1,71- 1).
Практична робота №5 «Виготовлення
водних розчинів із заданими масовими частками розчинених речовин.»
|
1
|
|||||||||||
43
|
Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й
основи. Поняття про індикатори.Інструктаж з БЖД(59-1,61-1,68-1,71- 1). Лабораторний дослід№10
«Випробування водних розчинів кислот і лугів
індикаторами.»
Демонстрації
11. Взаємодія кальцій оксиду з водою. Випробування
водного розчину добутої речовини індикатором.
|
1
|
|||||||||||
44
|
Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й
основи. Поняття про індикатори.Інструктаж з БЖД(59-1,61-1,68-1,71- 1). Лабораторний дослід№10
«Випробування водних розчинів кислот і лугів
індикаторами.»
Демонстрації
12. Взаємодія карбон(ІУ) оксиду з водою. Випробування
водного розчину добутої речовини індикатором.
|
1
|
|||||||||||
45
|
Значення води і водних розчинів у природі та
житті людини. Кислотні дощі. Представлення результатів Еколого-економічного проекту №13:«Зберігаючи
воду – заощаджую родинний бюджет».
|
1
|
|||||||||||
46
|
Проблема чистої води. Охорона водойм від
забруднення.Представлення результатівнавчальних
проектів №9: « Дослідження якості води
з різних джерел.»; №10«Дослідження фізичних і хімічних
властивостей води.»
|
1
|
|||||||||||
47
|
Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх
умовах.Представлення результатівнавчальних
проектів №11:«Способи
очищення води в побуті.»; №12: «Збереження
чистоти водойм: розв’язування проблеми у вашій місцевості.»
|
1
|
|||||||||||
48
|
Контрольна робота №2.
|
1
|
|||||||||||
49
|
Аналіз контрольної роботи та коригування знань
учнів.
|
1
|
|||||||||||
50
|
Повторення: Взаємодія кисню з простими та
складними речовинами. Взаємодія води з оксидами.
|
1
|
|||||||||||
51
|
Повторення: Розв’язання розрахункових
задач:«Обчислення масової частки елемента в складній речовині»; «Обчислення
масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в
розчині.»
|
1
|
|||||||||||
Наскрізні змістові лінії
Громадянська відповідальність
Очищення води на водоочисних
станціях та в домашніх умовах.
Здоров’я і безпека
Хімічні
властивості води.
Кислотні
дощі.
Екологічна безпека і
сталий розвиток
Проблема
чистої води. Охорона водойм від забруднення.
Значення води
і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі.
Підприємливість і
фінансова грамотність
Очищення води
на водоочисних станціях та в домашніх умовах.
Охорона
водойм від забруднення.
Розв’язування
розрахункових задач за темою «Масова частка розчиненої речовини».
|
|||||||||||||
Орієнтовні об’єкти екскурсій. Хімічні
лабораторії промислових і сільськогосподарських підприємств,
науково-дослідних інститутів, вищих навчальних закладів. Пожежна
частина. Водоочисна станція. Аптека. Краєзнавчий музей.
|
|||||||||||||
КАЛЕНДАРНО
- ТЕМАТИЧНЕ планування.
Хімія 8 кл. за оновленою програмою
8 клас
68 год, 2 год на
тиждень ( 5 год резерв)
№
|
Зміст (тема) уроку
|
К-ть годин
|
Дата
|
Примітка
|
Очікуванірезультатинавчально-пізнавальноїдіяльності
|
Повторення найважливіших питань
курсу хімії 8 класу
|
4
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає хімічні елементи (не
менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні
символи;
наводить приклади формул і
назв простих (метали і неметали) і складних (оксидів, основ, кислот) речовин;
рівнянь реакцій: добування
кисню з гідроген пероксиду і води; кисню з воднем, вуглецем, сіркою,
магнієм, залізом, міддю, метаном, гідроген сульфідом, води з кальцій оксидом,
натрій оксидом, фосфор(V) оксидом,
карбон(ІV) оксидом;
реакцій розкладу і сполучення.
Діяльнісний компонент
обчислює відносну молекулярну масу
речовини за її формулою, масову частку елемента в складній речовині.
Ціннісний компонент
критично ставиться до власних
знань і умінь із хімії.
|
|||
1
|
Вступний інструктаж з БЖД (71-1,72-1). Найважливіші хімічні
поняття. Прості й складні речовини (кисень, вода). Реакції розкладу,
сполучення.
|
1
|
|||
2
|
Прості й складні речовини (кисень, вода). Реакції розкладу, сполучення.
|
1
|
|||
3
|
Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою. Масова
частка елемента в складній речовині.
|
1
|
|||
4
|
Діагностичний контроль знань за курс 7 класу.
Самостійна робота.
|
1
|
|||
Тема 1. Будова
атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів
|
14
|
||||
5
|
Короткі історичні відомості про спроби класифікації
хімічних елементів.
Навчальний проект №1 «Із історії відкриття періодичної системи хімічних елементів.»
|
1
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
формулює періодичний закон;
записує: електронні
та графічні електронні формули атомів 20 хімічних елементів;
пояснює періодичність зміни властивостей
хімічних елементів (№ 1–20); залежність характеру
елементів та властивостей їхніх сполук від
електронної будови атомів;
наводить приклади лужних,
інертних елементів, галогенів.
Діяльнісний компонент
розрізняє атомне ядро, електрони, протони,
нейтрони; періоди (великі й малі), головні (А) та побічні (Б) підгрупи
періодичної системи; металічні та неметалічні елементи;
характеризує склад атомних ядер (кількість
протонів і нейтронів), розподіл електронів (за енергетичними рівнями та
підрівнями) в атомах перших 20 хімічних елементів; хімічний елемент (№ 1–20)
за його положенням у періодичній системі,
зміни радіусів атомів у періодах і підгрупах, металічних і неметалічних
властивостей елементів; структуру періодичної системи
(періоди: великі й малі, групи й підгрупи (А і Б);
аналізує інформацію,
закладену в періодичній системі, та використовує її для характеристики
хімічного елемента;
використовує інформацію,
закладену в періодичній системі, для класифікації елементів (металічний або
неметалічний), та визначення їхньої валентності, класифікації простих речовин
(метал або неметал).
Ціннісний компонент
усвідомлює значення прийому
класифікації в науці;
обґрунтовує фізичну сутність періодичного закону;
оцінює значення періодичного закону як одного із фундаментальних законів
природи.
|
||
6
|
Поняття про лужні, інертні елементи, галогени.
|
1
|
|||
7
|
Будова атома. Склад атомних ядер (протони і нейтрони). Протонне число.
Нуклонне число.
Демонстрації
2.Моделі атомів (віртуальні 3D).
|
1
|
|||
8
|
Будова електронних оболонок атомів хімічних елементів № 1-20.
Стан електронів у атомі. Поняття про радіус атома.
Демонстрації
3. Форми електронних орбіталей
(віртуальні 3D).
|
1
|
|||
9
|
Електронні орбіталі. Енергетичні рівні та підрівні; їх заповнення
електронами в атомах хімічнихелементів № 1-20.
Демонстрації
3. Форми електронних орбіталей
(віртуальні 3D).
|
1
|
|||
10
|
Електронні орбіталі. Енергетичні рівні та підрівні; їх заповнення
електронами в атомах хімічнихелементів № 1-20.
|
1
|
|||
11
|
Електронні та графічні електронні формули атомівхімічних елементів №
1-20.
|
1
|
|||
12
|
Періодичний закон Д. І. Менделєєва (сучасне формулювання).
|
1
|
|||
13
|
Періодична система хімічних
елементів, її структура.
Представлення результатів
навчального проекту №2 «Форми
Періодичної системи хімічних елементів.»
Демонстрації
1. Періодична система хімічних елементів (довга і коротка форми).
|
1
|
|||
14
|
Характеристика хімічних елементів №
1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома.
|
1
|
|||
15
|
Характеристика хімічних елементів №
1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома.
|
1
|
|||
16
|
Представлення результатів навчальних проектів
№3 «Хімічні елементи в літературних творах.»; №4 «Цікаві
історичні факти з відкриття і походження назв хімічних елементів.»
|
1
|
|||
17
|
Значення періодичного закону.
|
1
|
|||
18
|
Контроль знань з теми «Будова атома.
Періодичний закон та періодична система хімічних елементів.». Самостійна
робота.
|
1
|
|||
Наскрізні змістові лінії
Підприємливість і фінансова
грамотність
Значення періодичного закону
|
|||||
Тема 2.
Хімічний зв’язок і будова
речовини
|
9
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає види
хімічного зв’язку, типи кристалічних ґраток;
наводить приклади сполук
із ковалентним (полярним і неполярним) та йонним хімічними зв’язками,
атомними, молекулярними та йонними кристалічними ґратками;
пояснює утворення
йонного, ковалентного (полярного і неполярного) зв'язків.
Діяльнісний компонент
складає електронні
формули молекул;
характеризує особливості
ковалентного та йонного зв’язків, кристалічної будови речовин з різними видами
хімічного зв'язку;
визначає вид
хімічного зв’язку в типових випадках, полярність ковалентного зв'язку;
прогнозує фізичні
властивості та практичне використання речовин залежно від виду хімічного
зв'язку і типу кристалічних ґраток;
використовує поняття
електронегативності для характеристики хімічних зв'язків.
Ціннісний компонент
обґрунтовує природу
хімічних зв'язків; фізичні властивості речовин залежно від типів кристалічних
ґраток;
робить висновки про тип
кристалічних ґраток речовин на основі виду хімічного зв’язку в них.
|
|||
19
|
Природа хімічного зв’язку. Електронегативність атомів хімічних елементів. Інструктаж
з БЖД (66-1,70-1,71-1,72-1).Лабораторний дослід №1«Ознайомлення
з фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови.»
Демонстрації
4. Моделі кристалічних ґраток різних типів.
5. Зразки речовин атомної, молекулярної та йонної будови.
|
1
|
|||
20
|
Ковалентний зв'язок, його утворення. Полярний і неполярний ковалентний
зв’язок. Електронні формули молекул.Інструктаж з БЖД (66-1,70-1,71-1,72-1). Лабораторний дослід№1 «Ознайомлення
з фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови.»
|
1
|
|||
21
|
Ковалентний зв'язок, його утворення. Полярний і неполярний ковалентний
зв’язок. Електронні формули молекул.
|
1
|
|||
22
|
Йони. Йонний зв’язок, його утворення. Інструктаж з БЖД
(66-1,70-1,71-1,72-1). Лабораторнийдослід №1 «Ознайомлення
з фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови.»
|
1
|
|||
233
|
Йони. Йонний зв’язок, його утворення.
|
1
|
|||
24
|
Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали. Залежність
фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток.
Демонстрації
6. Моделі кристалічних ґраток різних типів.
7. Зразки речовин атомної, молекулярної та йонної будови.
|
1
|
|||
25
|
Інструктаж з БЖД (66-1,70-1,71-1,72-1). Практична робота №1 «Дослідження
фізичних властивостей речовин з різними типами кристалічних ґраток
(наприклад: цукру, кухонної солі, графіту).»
|
1
|
|||
26
|
Представлення результатів навчальних проектів №5«Використання
кристалів у техніці.»; №6 «Кристали: краса і користь.»
|
1
|
|||
27
|
Контрольна робота №1.
|
1
|
|||
Наскрізні змістові лінії
Підприємливість і фінансова
грамотність. Здоров’я і безпека.
Екологічна безпека і сталий розвиток
Атомні, молекулярні та йонні кристали.
|
|||||
Тема 3. Кількість
речовини. Розрахунки за хімічними формулами
|
9
|
||||
28
|
Кількість речовини. Моль – одиниця кількості речовини. Стала Авогадро.
Демонстрації
6. Зразки речовин кількістю речовини 1 моль (або однакової кількості
речовини).
|
1
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає одиницю
вимірювання кількості речовини, молярний об’єм газів за нормальних умов,
сталу Авогадро;
пояснює сутність
фізичної величини кількість речовини.
Діяльнісний компонент
установлює взаємозв'язок між фізичними величинами (масою, молярною масою, об’ємом,
молярним об’ємом, кількістю речовини);
обчислює число
частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі;
молярну масу, масу і кількість речовини; об’єм даної маси або кількості
речовини газу за нормальних умов; відносну густину газу за іншим газом,
обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання;
Ціннісний компонент
робить висновки щодо
значущості математичних знань для розв’язування хімічних задач.
|
||
29
|
Розв’язування розрахункових задач
№6 «Обчислення
числа частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі,
об’ємі.»
|
1
|
|||
30
|
Молярна маса. Розв’язування розрахункових задач
№5 «Обчислення молярної маси речовини.»
|
1
|
|||
31
|
Повторний інструктаж з БЖД (71-1,72-1). Молярна маса.Розв’язування
розрахункових задач №7 «Обчислення за хімічною формулою маси даної
кількості речовини і кількості речовини за відомою масою.»
|
1
|
|||
32
|
Закон Авогадро. Молярний об’єм газів. Розв’язування
розрахункових задач №8 «Обчислення об’єму певної маси або кількості речовини
відомого газу за нормальних умов.»
|
1
|
|||
33
|
Закон Авогадро. Молярний об’єм газів. Розв’язування
розрахункових задач №8 «Обчислення об’єму певної маси або кількості речовини
відомого газу за нормальних умов.»
|
1
|
|||
34
|
Відносна густина газів.Розв’язування розрахункових
задач №9 «Обчислення з використанням відносної густини газів.»
|
1
|
|||
35
|
Відносна густина газів.Розв’язування розрахункових
задач №9 «Обчислення з використанням відносної густини газів.»
|
1
|
|||
36
|
Контроль знань з теми «Кількість речовини.
Розрахунки за хімічними формулами». Самостійна робота.
|
1
|
|||
Наскрізні змістові лінії
Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Підприємливість і фінансова
грамотність
Розв’язування розрахункових задач за даною темою.
|
|||||
Тема 4.
Основні класи неорганічних
сполук
|
27
|
||||
37
|
Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура.
|
1
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає оксиди,
основи, кислоти, амфотерні гідроксиди, середні солі за сучасною науковою
українською номенклатурою;
наводить прикладиоснόвних, кислотних і амфотерних
оксидів, оксигеновмісних і безоксигенових, одно-, дво-, триосновних
кислот, розчинних і нерозчинних основ,амфотерних гідроксидів,середніх солей.
Діяльнісний компонент
розрізняє несолетворні й солетворні
(кислотні, основні, амфотерні) оксиди, розчинні й нерозчинні основи, кислоти
за складом (оксигеновмісні, безоксигенові) та основністю(одно-, дво-, триосновні), середні
солі; реакції заміщення, обміну, нейтралізації;
описує поширеність представників
основних класів неорганічних сполук у природі;
складає хімічні формули оксидів, основ, амфотерних гідроксидів (Алюмінію, Цинку),
кислот, середніх солей; рівняння реакцій, які характеризують хімічні
властивості оснόвних,
кислотних та амфотерних оксидів; кислот, лугів, нерозчинних основ, амфотерних
гідроксидів, середніх
солей;
порівнює за хімічними
властивостями основні, кислотні та амфотерні оксиди, луги і нерозчинні
основи;
класифікує неорганічні сполуки за
класами;
характеризує поняття амфотерності, фізичні та
хімічні властивості оксидів, основ, кислот, солей, амфотерних гідроксидів;
установлює генетичні зв’язки між
простими і складними речовинами, основними класами неорганічних сполук;
обчислює за рівняннями хімічних реакцій
масу, кількість речовини та об’ємгазу
(н. у.) за
відомою масою, кількістю речовини, об’єму одного з реагентів чи продуктів
реакції, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання;
використовує сучасну
українську номенклатуру основних класів неорганічних сполук; таблицю
розчинності кислот, основ та солей для складання рівнянь хімічних реакцій;
індикатори для виявлення
кислот і лугів;
планує експеримент, проводить його, описує спостереження, робить
висновки;
прогнозує перебіг хімічних реакцій солей і кислот з металами,
використовуючи ряд активності металів;
дотримується запобіжних заходів під час роботи з кислотами і лугами
розв’язує експериментальні задачі,
обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання.
Ціннісний компонент
обґрунтовує залежність
між складом, властивостями та застосуванням неорганічних речовин;
оцінює значення найважливіших
представників основних класів неорганічних сполук;
висловлює судження про значення хімічного
експерименту як способу набуття нових знань;
вплив речовин на навколишнє середовище і
здоров’я людини;вплив діяльності людини на стан довкілля й охорону від
забруднень.
|
||
38
|
Фізичні властивості оксидів.Поширеність у природі та використання оксидів. Вплив на довкілля
і здоров’я людини.
Демонстрації
7. Зразки оксидів.
|
1
|
|||
39
|
Хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних
оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами.
Демонстрації
8. Взаємодія кислотних і основних оксидів з водою.
|
1
|
|||
40
|
Хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних
оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами.
|
1
|
|||
41
|
Фізичні властивості кислот.Поширеність у природі та використання кислот. Вплив на
довкілля і здоров’я людини.
Демонстрації
9. Зразки кислот.
|
1
|
|||
42
|
Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами,
основними оксидами, основами, солями.
Реакція нейтралізації. Ряд
активності металів. Реакції заміщення й
обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами.
Інструктаж з БЖД (66-1,67-1,71-1,72-1). Лабораторний дослід №3 «Взаємодія
хлоридної кислоти з металами.»
Демонстрації
10. Хімічні властивості кислот.
|
1
|
|||
43
|
Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами,
основними оксидами, основами, солями.
Реакція нейтралізації. Ряд
активності металів. Реакції заміщення й
обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами.
Домашній експеримент
1. Дія на сік буряка чи червоноголової капусти лимонного соку, оцту,
розчину харчової соди, мильного розчину.
Демонстрації
15. Таблиця розчинності кислот, основ, амфотерних гідроксидів і
солей.
|
1
|
|||
44
|
Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами,
основними оксидами, основами, солями.
Реакція нейтралізації. Ряд
активності металів. Реакції заміщення й
обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами.
|
1
|
|||
45
|
Розрахункові задачі №10:«Розрахунки
за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та
продуктів реакцій.»
|
1
|
|||
46
|
Розрахункові задачі №10:«Розрахунки
за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та
продуктів реакцій.»
|
1
|
|||
47
|
Фізичні властивості основ.
Поширеність у природі
та використання основ. Вплив на довкілля і
здоров’я людини.
Демонстрації
11. Зразки основ.
|
1
|
|||
48
|
Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами,
кислотними оксидами, солями. Заходи
безпеки під час роботи з лугами.
Інструктаж з БЖД (66-1,67-1,71-1,72-1). Лабораторний дослід №2
«Взаємодія лугів з кислотами в розчині.»
Демонстрації
12. Хімічні властивості лугів.
|
1
|
|||
49
|
Хімічні властивості нерозчинних основ: взаємодія з кислотами і
розкладання внаслідок нагрівання.
Демонстрації
13. Добування і хімічні властивості нерозчинних основ.
|
1
|
|||
50
|
Хімічні властивості амфотерних гідроксидів: взаємодія з кислотами, лугами
(в розчині, при сплавлянні).
Демонстрації
14. Доведення амфотерності цинк гідроксиду.
|
1
|
|||
51
|
Розрахункові задачі №10:«Розрахунки
за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та
продуктів реакцій.»
|
1
|
|||
52
|
Контроль знань з тем: «Оксиди. Кислоти.
Основи». Самостійна робота.
|
1
|
|||
53
|
Фізичні властивості середніх солей.
Поширеність у природі
та використання середніх солей.
Вплив на довкілля і здоров’я людини.
Інструктаж з БЖД (66-1,67-1,71-1,72-1). Лабораторні досліди №4
«Взаємодія металів із солями у водному розчині»; №5 «Взаємодія
солей з лугами у водному розчині.»; №6 «Реакція
обміну між солями в розчині.»
Демонстрації
15. Таблиця розчинності кислот, основ, амфотерних гідроксидів і
солей.
16. Зразки солей.
|
1
|
|||
54
|
Хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими
солями.
Демонстрації
17. Хімічні властивості солей.
|
1
|
|||
55
|
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.
Інструктаж з БЖД (66-1,67-1,71-1,72-1). Лабораторний дослід №7
«Розв’язуванняекспериментальної задачі на прикладі реакції обміну.»
Демонстрації
18. Взаємодія кальцій оксиду з водою, дослідження добутого розчину
індикатором, пропускання вуглекислого газу в розчин, що утворився.
|
1
|
|||
56
|
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.
|
1
|
|||
57
|
Інструктаж
з БЖД (66-1,67-1,71-1,72-1). Практична робота №2:«Дослідження
властивостей основних класів неорганічних сполук.»
|
1
|
|||
58
|
Інструктаж з БЖД (66-1,67-1,71-1,72-1). Практична робота
№3:«Розв’язування експериментальних задач.»
|
1
|
|||
59
|
Розрахункові задачі №10:«Розрахунки
за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та
продуктів реакцій.»
|
1
|
|||
60
|
Розрахункові задачі №10:«Розрахунки
за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та
продуктів реакцій.»
|
1
|
|||
61
|
Представлення результатів навчальних проектів №7«Неорганічні
речовини – представники основних класів у будівництві й побуті.»; №8«Хімічний
склад і використання мінералів.»; №9 «Вплив
хімічних сполук на довкілля і здоров’я
людини.»
|
1
|
|||
62
|
Контрольна робота №2.
|
1
|
|||
63
|
Систематизація, аналіз та коригування знань учнів .
|
1
|
|||
Наскрізні змістові лінії
Громадянська відповідальність
Використання
оксидів, кислот, основ і середніх
солей. Вплив на довкілля.
Здоров’я і безпека
Розв’язування
розрахункових задач за рівняннями реакцій.
Заходи безпеки під час роботи з
кислотами і лугами.
Екологічна безпека і
сталий розвиток
Розв’язування
розрахункових задач за рівняннями реакцій.
Безпечне
поводження з речовинами.
Поширеність у природі та використання оксидів, кислот,
основ і середніх солей. Вплив
на довкілля.
Підприємливість і фінансова
грамотність
Розв’язування розрахункових задач за
рівняннями реакцій.
|
|||||
Орієнтовні об’єкти екскурсій. Краєзнавчий
і мінералогічний музеї.
|
|||||
РЕЗЕРВНІ години
|
|||||
64
|
Повторення. Ковалентний та йонний зв'язки, їх
утворення.
|
||||
65
|
Повторення. Генетичні
зв’язки між основними класами неорганічних сполук.
|
||||
66
|
Повторення. Генетичні
зв’язки між основними класами неорганічних сполук.
|
||||
67
|
Повторення. Розрахункові задачі №10: «Розрахунки
за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів
реакцій.»
|
||||
68
|
Повторення. Розрахункові задачі №10: «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості
речовини реагентів та продуктів реакцій.»
|
КАЛЕНДАРНО - ТЕМАТИЧНЕ планування.
Хімія 9 кл. за
оновленою програмою
9
клас
68
год, 2 год на тиждень (4 год резерв)
№
|
Зміст (тема) уроку
|
К-ть годин
|
Дата
|
Примітка
|
Очікуванірезультатинавчально-пізнавальноїдіяльності
|
|
Повторення найважливіших питань
курсу хімії 8 класу
|
3
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
наводить приклади назв і формул речовин, що
належать до основних класів неорганічних сполук.
Діяльнісний компонент
класифікує неорганічні сполуки;
порівнює склад і властивості
неорганічних сполук різних класів; властивості речовин атомної, молекулярної
та йонної будови;
характеризує йонний і ковалентний хімічні
зв'язки; хімічні властивості основних класів неорганічних сполук.
Ціннісний компонент
обґрунтовує залежність властивостей
речовин від їхніх складу і будови.
|
||||
1
|
Вступний інструктаж з БЖД (71-1,72-1). Склад і властивості основних
класів неорганічних сполук.
|
1
|
||||
2
|
Хімічний зв'язок і будова речовини.
|
1
|
||||
3
|
Діагностичний контроль знань за курс 8 класу.
Самостійна робота.
|
1
|
||||
Тема 1.Розчини
|
16
|
|||||
4
|
Поняття про дисперсні системи. Колоїдні та істинні розчини. Суспензії,
емульсії, аерозолі.
Домашній експеримент
1. Виготовлення колоїдних розчинів (желе, кисіль тощо).
|
1
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
наводить приклади колоїдних
та істинних розчинів, розчинників, суспензій, емульсій, аерозолів,
електролітів і неелектролітів, сильних і слабких електролітів,
кристалогідратів;
пояснює вплив
різних чинників на розчинність речовин; утворення водневого зв’язку; суть
процесу електролітичної дисоціації.
Діяльнісний компонент
розрізняє компоненти
розчину, насичені й ненасичені розчини, катіони й аніони, електроліти й
неелектроліти, сильні й слабкі електроліти; рН лужного, кислого та нейтрального
середовища;
описує розчинення
речовин у воді як фізико-хімічне явище; якісну реакцію на хлорид-іони;
виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену;
складає рівняння
електролітичної дисоціації лугів, кислот, солей, рівняння реакцій обміну в
повній та скороченій йонній формах; рівняння якісних реакцій на хлорид-іони в
молекулярній та йонній формах;
розв’язує експериментальні задачі,
обираючи й обґрунтовуючи спосіб розв’язання .
обчислює масу, об’єм, кількість речовини за
рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою
розчиненої речовини, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання;
характеризує електроліти
за ступенем дисоціації;
визначає характер
середовища за значенням рН;
проводить реакції
між розчинами електролітів з урахуванням умов їх перебігу; якісні реакції на
карбонат-, сульфат- хлорид-іони;
виявляє у розчині гідроксид-іони і йони
Гідрогену;
використовує значення
рН для характеристики кислотного чи лужного середовища.
Ціннісний компонент
обґрунтовує перебіг
реакцій між електролітами у водних розчинах;
оцінює важливість рН розчинів для визначення якості харчової, косметичної продукції
тощо;
висловлює судження про
значення розчинів у природі та житті людини; про застосування знань
щодо виявлення деяких йонів; про роль експерименту в науці.
|
|||
5
|
Будова молекули води, поняття про водневий зв’язок. Розчинність речовин,
її залежність від різних чинників.
|
1
|
||||
6
|
Насичені й ненасичені, концентровані й розведені розчини.
Навчальний проект №3:«Виготовлення розчинів для надання
домедичної допомоги.»
|
1
|
||||
7
|
Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин. Розчинення як
фізико-хімічний процес. Поняття про кристалогідрати. Навчальний
проект №2: «Вирощування кристалів солей.»
Демонстрації
1.Теплові явища під час розчинення (розчинення амоній нітрату і
безводного кальцій хлориду у воді).
|
1
|
||||
8
|
Розрахункові задачі
1. Розв’язування задач за рівняннями реакцій з використанням розчинів із
певною масовою часткою розчиненої речовини.
|
1
|
||||
9
|
Розрахункові задачі
1. Розв’язування задач за рівняннями реакцій з використанням розчинів із
певною масовою часткою розчиненої речовини (розчини кристалогідратів).
|
1
|
||||
10
|
Електролітична дисоціація. Електроліти й неелектроліти. Електролітична
дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах.
Демонстрації
2.Дослідження речовин та їхніх водних розчинів на електричну провідність
(кристалічний натрій хлорид, дистильована вода, розчин натрій хлориду,
кристалічний цукор, розчин цукру, хлоридна кислота).
|
1
|
||||
11
|
Ступінь електролітичної дисоціації. Сильні й слабкі електроліти. Навчальний
проект №1:«Електроліти в сучасних акумуляторах.»
|
1
|
||||
12
|
Поняття про рН розчину (без математичних розрахунків). Значення рН для
характеристики кислотного чи лужного середовища.
Інструктаж з БЖД (66-1,67-1,71-1). Лабораторні досліди №1«Виявлення
йонів Гідрогену та гідроксид-іонів у розчинах.»; №2«Установлення
приблизного значення рН води, лужних і кислих розчинів (натрій гідроксиду,
хлоридної кислоти) за допомогою універсального індикатора.»; №3«Дослідження
рН харчової і косметичної продукції.»
|
1
|
||||
13
|
Представлення результатівнавчальних проектів № 4:«Дослідження
рН ґрунтів своєї місцевості.»; №5 «Дослідження впливу
кислотності й лужності ґрунтів на розвиток рослин.»; №6«Дослідження
рН атмосферних опадів та їхнього впливу на різні матеріали в
довкіллі.»; №7«Дослідження природних об’єктів в якості
кислотно-основних індикаторів.»; №8«Дослідження рН
середовища мінеральних вод України.»
|
1
|
||||
14
|
Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу.
Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій.
Інструктаж з БЖД (66-1,67-1,71-1). Лабораторні досліди №4«Реакції
обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються випаданням
осаду.»; №5 «Реакції обміну між електролітами у
водних розчинах, що супроводжуються виділенням газу.»; №6 «Реакції
обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються утворенням води.»
Демонстрації
3.Реакції обміну між електролітами у водних розчинах.
|
1
|
||||
15
|
Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу.
Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій.
Демонстрації
3.Реакції обміну між електролітами у водних розчинах.
|
1
|
||||
16
|
Інструктаж з БЖД (66-1,67-1,71-1). Практична робота №1:
«Реакції йонного обміну між електролітами у водних розчинах.»
|
1
|
||||
17
|
Виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену. Якісні реакції на
деякі йони. Застосування якісних реакцій.
Інструктаж з БЖД (66-1,67-1,71-1). Лабораторні досліди№7 «
Виявлення хлорид-іонів у розчині.»; №8 «Виявлення
сульфат-іонів у розчині.»; №9«Виявлення карбонат-іонів у
розчині.»
|
1
|
||||
18
|
Інструктаж з БЖД (66-1,67-1,71-1). Практична робота №2:
«Розв’язування експериментальних задач.»
|
1
|
||||
19
|
Узагальнюючий контроль знань учнів з теми «Розчини». Самостійна
робота.
|
1
|
||||
Наскрізні змістові лінії
Громадянська відповідальність
Поняття про суспензії, емульсії, аерозолі.
Розв’язування розрахункових задач за цією темою.
Здоров’я і безпека
Розв’язування розрахункових задач за цією темою.
Поняття про суспензії, емульсії, аерозолі. Колоїдні та істинні розчини.
Безпечне поводження з речовинами.
Електроліти й неелектроліти.
Поняття про рН розчину.
Екологічна безпека і сталий розвиток
Розв’язування розрахункових задач за цією темою.
Поняття про рН розчину.
Застосування якісних реакцій.
|
||||||
Тема 2. Хімічні
реакції
|
11
|
|||||
20
|
Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та
продуктів реакцій: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
Демонстрації
4. Реакції розкладу, сполучення, заміщення, обміну, екзо- та ендотермічні
реакції.
|
1
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
знає і розуміє суть понять: хімічна
реакція, ступінь окиснення, окисник, відновник, процеси окиснення і
відновлення, тепловий ефект реакції, швидкість хімічної реакції;
наводить приклади основних
типів хімічних реакцій; відновників і окисників.
Діяльнісний компонент
визначає ступені
окиснення елементів у сполуках за їхніми формулами;
розрізняє реакції
сполучення, заміщення, обміну, розкладу; окисно-відновні та реакції без зміни
ступеня окиснення; екзо- та ендотермічні, оборотні й необоротні реакції;
окисники і відновники; валентність
і ступінь окиснення елемента;
складає хімічні
формули бінарних сполук за ступенями окиснення елементів;рівняння
найпростіших окисно-відновних реакцій на основі електронного балансу,
термохімічні рівняння; рівняння оборотних і необоротних реакцій;
класифікує реакції
за різними ознаками;
характеризує процеси
окиснення, відновлення, сполучення, розкладу, заміщення, обміну; вплив різних
чинників на швидкість хімічних реакцій; роль окисно-відновних процесів у
довкіллі;
дотримується правил
використання побутових хімікатів.
Ціннісний компонент
обґрунтовує процеси
окиснення й відновлення з погляду електронної будови атомів;
висловлює
судження про значення хімічних реакцій та знань про них у природі,
промисловості, побуті;
|
|||
21
|
Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою
сполуки. Складання формули сполуки за відомими ступенями окиснення елементів.
|
1
|
||||
22
|
Окисно-відновні реакції. Процеси окиснення, відновлення, окисники,
відновники.
|
1
|
||||
23
|
Складання рівнянь окисно-відновних реакцій.
|
1
|
||||
24
|
Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці.
|
1
|
||||
25
|
Екзотермічні й ендотермічні реакції. Термохімічне рівняння.
|
1
|
||||
26
|
Представлення результатівнавчальних проектів №9 «Ендотермічні
реакції на службі людині.»; №10 «Екзотермічні реакції в
життєдіяльності живих організмів.»
|
1
|
||||
27
|
Оборотні й необоротні реакції.
|
1
|
||||
28
|
Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних
чинників.
Інструктаж з БЖД (66-1,71-1).Лабораторний дослід №10«Вплив
концентрації і температури на швидкість реакції цинку з хлоридною кислотою.»
Демонстрації
5. Залежність швидкості реакцій металів (цинк, магній, залізо) з хлоридною
кислотою від активності металу.
|
1
|
||||
29
|
Інструктаж з БЖД (66-1,71-1).Практична робота №3 «Вплив різних
чинників на швидкість хімічних реакцій.»
|
1
|
||||
30
|
Контрольна робота №1.
|
1
|
||||
Наскрізні змістові лінії
Громадянська відповідальність
Значення окисно-відновних процесів
у житті людини, природі й техніці.
Здоров’я і безпека.
Екологічна безпека і сталий розвиток. Підприємливість і фінансова грамотність
Значення окисно-відновних
процесів у житті людини, природі й техніці.
Екзотермічні та ендотермічні
реакції.
Оборотні й необоротні реакції.
Швидкість хімічної реакції.
|
||||||
Тема 3.
Початкові поняття про органічні
сполуки
|
30
|
|||||
31
|
Повторний інструктаж з БЖД (71-1,72-1).
Особливості органічних сполук (порівняно з
неорганічними).Елементи-органогени.
Демонстрації
6. Моделі молекул вуглеводнів (у тому числі 3D-проектування).
|
1
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
знає і розуміє суть понять гомолог,
гомологія; поділ органічних речовин за якісним складом на вуглеводні,
оксигеновмісні та нітрогеновмісні сполуки;
називає елементи-органогени,
найважливіші органічні сполуки (метан і перші десять його гомологів, етен,
етин, метанол. етанол, гліцерол, етанова кислота, глюкоза, сахароза,
крохмаль, целюлоза, стеаринова, пальмітинова, олеїнова, аміноетанова
кислоти), основні продукти перегонки нафти;
наводить приклади гомологів
метану; природних і синтетичних речовин, спиртів, карбонових кислот, жирів,
вуглеводів;
пояснює реакції горіння органічних
речовин, заміщення для метану, приєднання для етену й етину; деякі хімічні
властивості етанової кислоти; суть процесу перегонки нафти.
Діяльнісний компонент
складає молекулярні
й структурні формули метану та перших десяти його гомологів, етену, етину,
метанолу, етанолу, гліцеролу, етанової та аміноетанової кислот; молекулярні
формули глюкози, сахарози, крохмалю, целюлози; рівняння реакцій горіння
(метану, етену й етину, метанолу, етанолу), заміщення для метану
(хлорування), приєднання для етену й етину (галогенування, гідрування),
етанової кислоти (електролітична дисоціація, взаємодія з металами, лугами,
солями); загальну схему полімеризації етену;
розрізняє за складом
метан, етен, етин, метанол, етанол, гліцерол, етанову кислоту, вищі карбонові
кислоти, глюкозу, сахарозу, крохмаль, целюлозу, мило, природні й
гідрогенізовані, тваринні й рослинні, тверді й рідкі жири,
білки, поліетилен, природні і штучні жири;
порівнює: органічні
й неорганічні речовини, крохмаль і целюлозу, склад гомологів метану, насичені
й ненасичені вуглеводні;
характеризує склад,
фізичні властивості метану і його гомологів, етену, етину, етанолу,
гліцеролу, етанової кислоти, жирів, глюкози, сахарози, крохмалю, целюлози,
білків, поліетилену;
визначає дослідним
шляхом гліцерол, етанову кислоту, глюкозу, крохмаль;
розв’язує розрахункові
задачі на обчислення об’ємних відношень газів за хімічними рівняннями та
інших раніше вивчених типів на прикладі органічних сполук;
дотримується правил
безпечного поводження з горючими речовинами, побутовими хімікатами.
Ціннісний компонент
усвідомлює значення вуглеводневої сировини в енергетиці; природних
і синтетичних органічних сполук; моральну
та соціальну відповідальність за насідки вживання алкогольних напоїв;
необхідність збереження
довкілля для майбутніх поколінь;
обґрунтовує роль
органічних сполук у живій природі;
оцінює згубну
дію алкоголю на здоров’я; вплив продуктів синтетичної хімії на навколишнє
середовище в разі неправильного використання їх;
висловлює судження щодо
значення органічних речовин у суспільному господарстві, побуті, харчуванні,
охороні здоров’я тощо; захисту довкілля від стійких органічних забруднювачів.
|
|||
32
|
Вуглеводні
Метан як представник насичених вуглеводнів.
Демонстрації
6.Моделі молекул вуглеводнів (у тому числі 3D-проектування).
|
1
|
||||
33
|
Гомологія. Гомологи метану (перші десять), їхні молекулярні і структурні
формули та назви.
|
1
|
||||
34
|
Гомологія. Гомологи метану (перші десять), їхні молекулярні і структурні
формули та назви.
|
1
|
||||
35
|
Фізичні властивості. Реакція заміщення для метану.
|
1
|
||||
36
|
Етен (етилен) і етин (ацетилен) як представники ненасичених вуглеводнів.
Молекулярні і структурні формули. Фізичні властивості.
|
1
|
||||
37
|
Реакція приєднання для етену й етину (галогенування, гідрування).
|
1
|
||||
38
|
Горіння вуглеводнів.
Демонстрації
7. Горіння парафіну, визначення його
якісного складу за продуктами згоряння.
|
1
|
||||
39
|
Розв'язування
розрахункових задач
2. «Обчислення об'ємних відношень газів за хімічними рівняннями.»
|
1
|
||||
40
|
Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену.
Представлення результатів навчального проекту №11«Використання полімерів: еколого-економічний аспект.»
Демонстрації
8. Ознайомлення зі зразками виробів із поліетилену Виявлення властивостей
поліетилену: відношення до нагрівання, розчинів кислот, лугів.
|
1
|
||||
41
|
Поширення вуглеводнів у природі. Природний газ, нафта, кам’яне вугілля –
природні джерела вуглеводнів.
|
1
|
||||
42
|
Перегонка нафти. Вуглеводнева сировина й охорона довкілля. Застосування
вуглеводнів.Представлення результатів навчального проекту №12«Альтернативні
джерела енергії.»
|
1
|
||||
43
|
Проміжний контроль знаньучнів з теми «Вуглеводні».Самостійна
робота.
|
1
|
||||
44
|
Оксигеновмісні органічні речовини.
Поняття про спирти, карбонові кислоти, жири, вуглеводи. Метанол, етанол,
гліцерол: молекулярні і структурні формули, фізичні властивості.
|
1
|
||||
45
|
Горіння етанолу. Якісна реакція на гліцерол.
Інструктаж
з БЖД (66-1,69-1,71-1).Лабораторний
дослід №11 «Взаємодія гліцеролу з купрум (ІІ)
гідроксидом.»
|
1
|
||||
46
|
Отруйність метанолу й етанолу. Згубна дія алкоголю на організм людини.
|
1
|
||||
47
|
Етанова (оцтова) кислота, її молекулярна і структурна формули, фізичні властивості.
|
1
|
||||
48
|
Хімічні властивості етанової кислоти: електролітична дисоціація, дія на
індикатори, взаємодія з металами, лугами, солями.
Демонстрації
9. Дія етанової кислоти на індикатори.
10. Взаємодія етанової кислоти з металами, лугами.
|
1
|
||||
49
|
Застосування етанової кислоти.
Представлення результатів навчального проекту №13«Екотрофологія – наука про екологічно безпечне харчування.»
|
1
|
||||
50
|
Інструктаж з БЖД (69-1, 71-1).Практична робота
№4 «Властивості етанової кислоти.»
|
1
|
||||
51
|
Вищі карбонові кислоти: стеаринова, пальмітинова, олеїнова. Мило, його
склад, мийна дія.
Навчальний проект №14«Виготовлення мила з мильної основи.»
Домашній експеримент
2. Порівняння мийної дії мила та
прального порошку вітчизняного виробника.
|
1
|
||||
52
|
Жири. Склад жирів, фізичні властивості. Природні й гідрогенізовані жири.
Біологічна роль жирів.
|
1
|
||||
53
|
Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза. Молекулярні формули,
фізичні властивості, поширення і утворення в природі.
|
1
|
||||
54
|
Крохмаль і целюлоза – природні полімери. Якісні реакції на глюкозу і
крохмаль.
Інструктаж
з БЖД (66-1,69-1,71-1).Лабораторні
досліди №12 «Взаємодія глюкози з купрум(ІІ)
гідроксидом.»;№13 «Відношення крохмалю до води
(розчинність, утворення клейстеру).»; №14 «Взаємодія
крохмалю з йодом.»
Домашній експеримент
3. Виявлення крохмалю в харчових продуктах.
|
1
|
||||
55
|
Застосування вуглеводів, їхня біологічна роль. Представлення результатів
навчальних проектів №15 « Дослідження
хімічного складу їжі.»; №16 «Хімічний склад жувальних
гумок.»; №17«Хімічний склад засобів догляду за ротовою
порожниною.»
|
1
|
||||
56
|
Нітрогеновмісні органічні
речовини.
Поняття про амінокислоти.
|
1
|
||||
57
|
Білки як біологічні полімери. Денатурація білків. Біологічна роль
амінокислот і білків.
|
1
|
||||
58
|
Значення природних і синтетичних органічних сполук.
Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів.
Представлення результатів
навчальних проектів №18 «Друге життя паперу.»; №19 «Джерела
органічного забруднення території громади (мікрорайону).»
|
1
|
||||
59
|
Інструктаж з БЖД (69-1, 71-1).
Практичні роботи №5 «Виявлення органічних сполук у харчових продуктах.»
|
1
|
||||
60
|
Контрольна робота №2.
|
1
|
||||
Наскрізні змістові лінії
Громадянська відповідальність
Застосування органічних речовин.
Отруйність метанолу й етанолу.
Захист довкілля від стійких
органічних забруднювачів.
Здоров’я і безпека
Безпечне поводження з
речовинами.
Згубна дія алкоголю на організм
людини.
Природні й гідрогенізовані
жири.
Мило, його мийна дія.
Біологічна роль жирів, вуглеводів,
амінокислот і білків.
Екологічна безпека і
сталий розвиток
Природні й синтетичні органічні
речовини.
Вуглеводнева сировина й охорона
довкілля.
Захист довкілля від стійких
органічних забруднювачів.
Підприємливість і
фінансова грамотність
Поняття про полімери.
Переробка нафти.
Мило, його склад.
Застосування органічних речовин.
|
||||||
Тема 4. Роль
хімії в житті суспільства
|
4
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає: імена
видатних вітчизняних учених-хіміків; найважливіші хімічні виробництва в
Україні;
наводить приклади:взаємозв’язків
між речовинами; застосування хімічних сполук у різних галузях та у
повсякденному житті.
Діяльнісний компонент
характеризує: значення
хімії у житті суспільства, збереженні довкілля, для здоров’я людей.
Ціннісний
компонент
усвідомлює значення
громадянської позиції вченого, причинно-наслідкові зв’язки у природі і її
цілісність;
поважає авторське
право;
обґрунтовує: роль хімії
у пізнанні хімічних процесів;
критично ставиться: до
хімічної інформації з різних джерел;
оцінює: внесок хімічної
науки в розвиток
вітчизняного виробництва; значення хімічних знань як складника загальної
культури людини.
|
||||
61
|
Багатоманітність речовин та хімічних реакцій. Взаємозв’язки між
речовинами та їхні взаємоперетворення.
|
1
|
||||
62
|
Місце хімії серед наук про природу, її значення для розуміння наукової
картини світу.
Представлення результатів
навчальних проектів №21 «Екологічна ситуація в моїй місцевості: відчуваю,
думаю, дію.»; №22 «Анкетування учнів навчального
закладу щодо їхньої участі у розв’язуванні екологічних проблем місцевості.»
|
1
|
||||
63
|
Роль хімічної науки для забезпечення сталого розвитку людства.
Представлення результатів
навчального проекту №23«Дослідження достовірності реклами з погляду
хімії.»
|
1
|
||||
64
|
Хімічна наука і виробництво в Україні. Видатні вітчизняні вчені – творці
хімічної науки.Представлення результатів навчального проекту
№20«Видатні
вітчизняні хіміки як учені й особистості.»
|
1
|
||||
65
|
Повторення. Розв'язування розрахункових задач.
|
1
|
||||
66
|
Повторення. Складання рівнянь окисно-відновних та ионних реакцій.
|
1
|
||||
67
|
Повторення. Генетичний зв'язок між класами неорганічних та органічних
сполук.
|
1
|
||||
68
|
Систематизація, аналіз та корекція знань учнів з курсу хімії 9
класу.
|
1
|
||||
Наскрізні змістові лінії
Громадянська відповідальність
Видатні
вітчизняні вчені – творці хімічної науки.
Значення хімії для розуміння
наукової картини світу.
Здоров’я і безпека
Багатоманітність речовин та
хімічних реакцій. Взаємозв’язки між речовинами та їхні взаємоперетворення.
Екологічна безпека і
сталий розвиток
Хімія та екологія.
Підприємливість і фінансова
грамотність
Хімічна наука і виробництво в Україні.
|
||||||
Орієнтовні
об’єкти екскурсій. Водоочисна станція. Підприємства
з виробництва пластмас, цукровий завод, кондитерська, хлібопекарня.
|
||||||
Немає коментарів:
Дописати коментар